بزرگراهی با انتشار کربن صفر در چین

بزرگراهی با انتشار کربن صفر در چین

بزرگراه صحرای تاریم چین که از صحرای تاکلیماکان در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور عبور می کند، با صدمه صفر به محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است.



به گزارش بیست و یکم به نقل از سی جی تی ان، در دو طرف این بزرگراه یک کمربند سبز گیاهی بوجود آمده و به لطف یک پروژه تبدیلی که اوایل ماه جاری برای آبیاری این کمربند تکمیل شد، هیچ کربنی در محیط اطراف متصاعد نمی گردد.
بر همین اساس، درختچه های کنار بزرگراه به جای پمپ های دیزلی با کمک پمپ های انرژی خورشیدی آبیاری می شوند.
طبق اعلام مؤسسه تاریم پتروچاینا که مسئول این پروژه است، تخمین زده می شود از این طریق مصرف گازوئیل در حدود ۱۰۰۰ تن و انتشار دی اکسید کربن تا ۳۴۱۰ تن در سال کاهش پیدا کند.
بزرگراه صحرای تاریم در سال ۱۹۹۵ تکمیل شد و با عبور از بزرگترین بیابان چین، فاصله مرکز منطقه ارومچی تا هوتان را ۵۰۰ کیلومتر کم کرد.
با این حال، ساخت و نگهداری بزرگراه در تاکلیماکان، دومین بیابان بزرگ دنیا با انبوه شن و ماسه، کار آسانی نبود. در سال ۲۰۰۵، یک کمربند گیاهی به طول ۴۳۶ کیلومتر در دو طرف بزرگراه کاشته شد تا از بلعیده شدن آسفالت توسط شن و ماسه محافظت گردد و ۱۰۹ ایستگاه چاه برای آبیاری ساخته شد. هشتاد و شش ایستگاه از این چاه ها با سوخت دیزل تغذیه می شدند و تأمین انرژی مداوم برای آنها به یک چالش مبدل شده بود.
در ژانویه سالجاری، شرکت تاریم پتروچاینا پروژه تحول را راه اندازی نمود تا تمام ژنراتورهای برق دیزلی را به ژنراتورهای خورشیدی فتوولتائیک تبدیل کند. این کار حتی می تواند به خنثی کردن دی اکسیدکربن انتشار یافته از وسایل نقلیه عبوری کمک نماید و این بزرگراه را به بزرگراهی با انتشار کربن صفر تبدیل می کند.
ژنراتورهای انرژی خورشیدی همینطور مجهز به امکانات ذخیره انرژی هستند که منبع تغذیه پایدار را تضمین می نماید و برق قابل دسترسی را برای کارگران بخش تعمیر و نگهداری فراهم می آورد. بزرگراه کربن صفر نمونه دیگری از تلاش چین برای به صفر رساندن انتشار کربن در جو زمین تا سال ۲۰۶۰ است.


منبع:

1401/03/19
12:53:02
0.0 / 5
485
تگهای بزرگراهی با انتشار کربن صفر در چین: شركت
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
بیست و یکم