كشف فسیل 47 میلیون ساله یك مگس با شكمی پر از گرده

بیست و یکم: دانشمندان یک فسیل مربوط به یک مگس که 47 میلیون سال پیش می زیسته است را کشف کرده اند که نخستین مورد از کشف فسیل یک مگس با معده پر از آخرین وعده غذایی خود است.

به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان در اتفاقی که برای نخستین بار در جهان شمرده می شود، یک مگس فسیل شده ۴۷ میلیون ساله با شکمی پر از گرده را کشف کردند. این یافته ثابت می کند که مگس های باستانی از "ریزهاگ"(microspores)های چندین گونه مختلف از گیاهان نیمه گرمسیری تغذیه می کردند.
ریزهاگ ها، هاگ های گیاهان زمینی هستند که به گامتوفیت های نر تبدیل می شوند، در صورتیکه بزرگ هاگ ها(megaspores) به گامتوفیت های ماده تبدیل می شوند.
"گامتوفیت" نیز به نسلی از چرخه زندگی گیاهان گفته می شود که گامت تولید می کنند. "گامت" یک سلول تخصص یافته است که مسئول تولید مثل جنسی است.
"فرجیر گریمسون" از بخش تحقیقات گیاه شناسی و تنوع زیستی دانشگاه "وین" اظهار داشت: محتوای غنی از گرده ای که در معده این مگس کشف کردیم، نشان میدهد که مگس ها ۴۷ میلیون سال قبل از گرده ها تغذیه می کرده اند و آنها را انتقال می دادند و همین طور نشان میدهد که آنها نقش مهمی در پراکندگی گرده چندین گونه گیاهی داشته اند.
وی اضافه کرد: مگس ها گرده افشان های اصلی در اکوسیستم های گرمسیری و نیمه گرمسیری باستان بوده اند و حتی ممکنست نسبت به زنبورهای عسل هم برتری داشته اند.
این فسیل در معدنی متروکه در حوالی فرانکفورت آلمان کشف شده است. دانشمندان این فسیل مگس را بعنوان گونه ای جدید از مگس های باستانی موسوم به "Hirmoneura messelense" می شناسند.
محتوای شکم این مگس به طرز شایان توجهی به خوبی حفظ شده است و آثار گرده از چندین خانواده گیاهی را نشان میدهد.
محققان در مطالعه خود نوشتند: این مگس از گرده حداقل چهار خانواده گیاهی تغذیه کرده است و احتمالاً مسئولیت گرده افشانی دو گیاه را داشته است.
وی اضافه کرد: این نخستین شواهدی است که نشان میدهد این نوع از مگس ها از دیرباز تا احیانا حالا از گرده تغذیه می کنند. همین طور نشان میدهد که چگونه فسیل ها می توانند اطلاعاتی حیاتی در مورد رفتار حشرات و روابط اکولوژیکی آنها با گیاهان برای ما فراهم آورند.
این مطالعه در مجله Current Biology انتشار یافته است.

1399/12/24