شروع پرورش خلاقیت دانش آموزان در راه فناوری با رویداد دانوا

شروع پرورش خلاقیت دانش آموزان در راه فناوری با رویداد دانوا

به گزارش بیست و یکم، رئیس پارک فناوری پردیس اظهار داشت: دانوا 2025 با هدف پیوند آموزش نظری و مهارت های عملی، بستری برای پرورش استعدادهای دانش آموزی و توسعه فناوری های بومی فراهم نموده است.



به گزارش بیست و یکم به نقل از مهر، مهدی صفاری نیا امروز در نشست خبری چهارمین رویداد ملی فناورانه دانش آموزی دانوا ۲۰۲۵ با تکیه بر اهمیت منابع انسانی در توسعه کشور، گفت: یکی از برنامه های اصلی این مجموعه تمرکز بر تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی است.
به گفته وی هرچند کشور از نظر نیروی انسانی مستعد وضعیت مطلوبی دارد اما این استعدادها نیازمند هدایت و ورود به جریان های شغلی مشخص و هدفمند هستند. در این راستا، ایجاد بسترهایی برای تقویت و شکوفایی این ظرفیت ها، یک ضرورت انکارناپذیر تلقی می شود.
صفاری نیا با اشاره به برنامه های مختلفی که در پارک فناوری پردیس در این مورد اجرا شده، اضافه کرد: المپیک فناوری و طرح «صدف» همچون برنامه هایی هستند که به ترتیب، دفاع از افراد دارای مهارت در حل مسایل فنی و توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را دنبال می کنند. طرح صدف بصورت ملی و با مشارکت دانشگاه ها درحال برگزاری است.
وی اضافه کرد: تجربه اجرای این برنامه ها طی سالهای گذشته، مسئولان پارک را به این نتیجه رسانده است که نقطه آغاز پروسه توانمندسازی، باید از سطح مدرسه و دوران دانش آموزی باشد. اگر شناسایی و پرورش استعدادها از این مقطع شروع شود، پروسه هدایت و حمایت در مراحل دانشگاهی و ورود به بازار کار خیلی اثربخش تر و آسان تر خواهد بود.
وی اضافه کرد: بر همین اساس، پارک فناوری پردیس در سالیان اخیر تمرکز بیشتری بر حوزه دانش آموزی داشته و بنابراین این رویکرد، رویداد دانوا به عنوان یک برنامه ثابت و منظم در این مجموعه تعریف شده است. پیش از این نیز کارهایی در این زمینه صورت می گرفت اما اغلب پراکنده بودند؛ با طراحی ساختار هدفمند، حال دانوا به گونه ای منسجم، ملی و ساختاریافته برگزار می گردد.
صفاری نیا تاکید کرد: رویکرد رویداد دانوا فقط بر استعدادیابی متمرکز نیست، بلکه هدف اصلی آن، قرار دادن استعدادها در راه درست رشد و پرورش است.
وی در همین زمینه، به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد: در این نشست تاکید شد یادگیری های فقط ذهنی، در صورتیکه به حل مسایل واقعی زندگی و کشور منجر نشوند، نمی توانند تأثیر ماندگاری داشته باشند.
به گفته رییس پارک فناوری پردیس، آن چه از فرمایشات مقام معظم رهبری استنباط می شود، این است که علم نافع باید زمینه رشد فردی و عملی دانش آموزان را فراهم آورد و آنان را به سرمایه ای باارزش برای آینده کشور تبدیل نماید. چنین نگاهی، دقیقاً مسیری است که در رویداد دانوا دنبال می شود.
وی اشاره کرد: در این رویداد، دانش آموزان می توانند ایده ها و طرح های علمی خودرا ثبت کنند و بعد از طی پروسه داوری، در مراسم اختتامیه از برترین ها تقدیر به عمل خواهد آمد. این پروسه نه تنها منجر به افزایش انگیزه و اعتمادبه نفس در دانش آموزان می شود، بلکه فضای امید و حرکت در راه علمی را در بین آنان تقویت می کند.
صفاری نیا اضافه کرد: تمام این فعالیتها در جهت هدف کلان پارک فناوری پردیس در تربیت نیروی انسانی توانمند برای کشور به انجام می رسد. این پروسه از دوره دانش آموزی شروع شده و سپس در قالب برنامه های دانشجویی و دفاع از فارغ التحصیلان ادامه پیدا می کند. به گفته ی ایشان، این مسیر یک زنجیره منسجم و پیوسته است که برای پرورش نسل آینده درنظر گرفته شده است.
وی همین طور از افزایش مخاطبان رویداد دانوا و استقبال گسترده دانش آموزان از تمام کشور آگاهی داد و خاطرنشان کرد: این برنامه با همکاری دقیق و نزدیک وزارت آموزش و پرورش، بصورت منظم و ساختاریافته برگزار می گردد.
از نگاه او، آن چه در نهایت مورد انتظار است، تشکیل یک مدل ذهنی جدید در بین دانش آموزان است؛ مدلی که در آن، آموزش فقط محدود به کلاس درس نباشد، بلکه با کارهای عملی و فناورانه پیوند بخورد و استعدادهای بالقوه به فعل تبدیل شوند. این تحول می تواند به تشکیل یک جریان علمی و فناورانه ملی در بین نسل آینده منجر شود.
رئیس پارک فناوری پردیس در آخر اظهار امیدواری کرد که رویداد دانوا به یک الگوی فراگیر و ماندگار در کشور تبدیل گردد تا بستری مناسب برای تربیت نسلی فراهم شود که علاوه بر آموزش دروس نظری، در راه درک عملی علم، توسعه فناوری های بومی و رشد استعدادهای خود نیز گام بردارد. مقصد پایانی این مسیر، تبدیل دانش آموزان امروز به سرمایه های انسانی خلاق، توانمند و مؤثر فردای ایران اسلامی است.
در ادامه این جلسه، مجتبی جباری پور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ که مسئولیت در دفتر سیاستگذاری را بر عهده گرفتم، عمدتا برنامه ها را با هدف گذاری در سطح دانشجویی طراحی کردیم و آهسته آهسته مسیر روشن تر شد. وقتی درباره ی رویدادهای دانش آموزی صحبت می نماییم، منظورمان دانش آموزی از جنس دانا است؛ یعنی دانش آموزی که مقرر است در عرصه نوآوری و خلاقیت فعالیت کند. این رویدادها، در حقیقت، آینده را می سازند.
وی اضافه کرد: ما در مورد ساختن آینده صحبت می کنیم؛ ساختن آینده در درجه اول یعنی ساختن سرمایه های انسانی کشور، یعنی دانش آموزهای خودمان. در درجه دوم، ساختن آینده سیستم فناوری کشور و در ادامه، ساختن آینده اقتصاد کشور است. اقتصاد دانش بنیان قاعدتاً باید مبتنی بر نوآوری باشد. به صورت خلاصه، ما بوسیله امروز داریم آینده کشور را طراحی می نماییم و سهم مؤثری در ساخت آینده اقتصاد کشور خواهیم داشت.
جباری پور خاطرنشان کرد: به جهت اینکه فناوری و نوآوری پویا داشته باشیم و به جهت اینکه اقتصاد دانش بنیان محقق شود، احتیاج به سرمایه انسانی پویا، خلاق و نوآور داریم. به جهت اینکه شرکتهای دانش بنیان در آینده توسعه پیدا کنند، باید از امروز سرمایه انسانی ایجاد شود، بخصوص در سطح دانش آموزی.
وی توضیح داد: دانش آموزان ما باید کار تیمی را تمرین کنند، حل مسئله خلاقانه و نوآورانه را بیاموزند، تبدیل علم به ایده و نوآوری را تمرین کنند. قاعدتاً خیلی وقت ها شاید همین تمرین ها، زمینه ساز ایده های خلاقانه ای شود که بعدها برای حل مسایل واقعی طراحی خواهند شد.
وی اضافه کرد: با همین فلسفه، از سال ۱۴۰۱ نخستین رویداد برنامه های دانش آموزی را شروع کردیم. در دور اول این برنامه، بخش های مختلفی انجام شد که در نهایت به مرحله نمایشگاهی رسید. این نمایشگاه در محل پارک فناوری پردیس و در منطقه بین المللی نوآوری برپا شد تا دانش آموزان بتوانند در فضای واقعی فناوری حضور داشته باشند و شرکتهای فناور را از نزدیک ببینند.
وی اظهار داشت: شرکت در چنین فضایی برای دانش آموزان الگوسازی بهتری ایجاد می کند، برای اینکه آنان می توانند در آینده یا نسخه هایی از همین شرکتها را طراحی نمایند یا به عنوان سرمایه انسانی دانشی وارد همین شرکتها شوند. حضور در این فضا موجب می شود آنها بهتر درک کنند که آینده فناوری چیست و چه طور باید در ساخت آن ایفای نقش کنند.
وی اضافه کرد: در آن سال، از میان شرکت کنندگان حدود ۶۰۰ طرح به ثبت رسید که در نهایت به حدود ۱۴۲ طرح در مرحله نمایشگاهی رسیدیم. رفته رفته، چون تعداد طرح ها افزایش پیدا کرد، حوزه ها تخصصی تر و دسته بندی ها دقیق تر شد. مراحل مختلف داوری انجام گرفت و در نهایت ۲۴۰ طرح در مرحله نمایشگاهی به معرض نمایش گذاشته شد. حدود ۶ هزار نفر از دانش آموزان نیز از نمایشگاه بازدید نمودند.
جباری پور اشاره کرد: در سال دوم، وزارت آموزش و پرورش ورود خیلی جدی تری به این برنامه داشت. حضور آموزش و پرورش موجب شد که روندهای آموزشی و محتوایی بشکل مؤثرتری دنبال شود.
وی اظهار داشت: در سال گذشته، یعنی سومین دوره برگزاری دانوا، روند رو به تعالی و استقبال بهتری را شاهد بودیم. حدود ۸ هزار طرح و ایده از تمام کشور جمع آوری شد، طرح ها در عرصه های تخصصی دسته بندی شدند و نهایتا به مرحله نمایشگاهی رسیدند.
وی اضافه کرد: در سومین دوره، ۳۸۵ طرح در مرحله نمایشگاهی ارایه شد و حدود ۱۵ هزار دانش آموز از نمایشگاه بازدید نمودند. این استقبال پرشور دانش آموزان و معلمان نشان داد که مسیر درست انتخاب شده است و دانوا توانسته بستری ملی برای بروز استعدادهای خلاق دانش آموزی فراهم آورد.
جباری پور خاطرنشان کرد: امیدواریم که سال جاری، یعنی در دوره چهارم، به کمک همه شما، مشارکت همه ذی نفعان و بخش های آموزشی و حمایتی، این رویداد پرشورتر و گسترده تر از سالهای قبل برگزار گردد و بتوانیم حلقه پیوند میان مدرسه، فناوری و اقتصاد دانش بنیان را بیش ازپیش شکل دهیم.
وی اظهار داشت: هدف ما این است که دانوا فقط یک رویداد نباشد، بلکه به یک جریان ملی در تربیت نسل نوآور و خلاق بدل شود؛ نسلی که محور پیشرفت آینده کشور خواهد بود.
در بخش دیگری از این جلسه، سجاد عباسی فشمی، مدیرکل ترویج و توسعه خوشه های نوآوری درباب این رقابتها اظهار داشت: این دوره در پنج بخش رقابتهای استانی و منطقه ای، آموزش و توانمندسازی، نمایشگاه ملی، رویدادهای جانبی و مسابقات رباتیک (دانوا کاپ) برگزار می گردد.
وی اضافه کرد: مرحله غائی این رویداد روزهای ۲۷ تا ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۴ در منطقه بین المللی نوآوری ایران برگزار می گردد. ثبت نام برای حضور در دانوا نیز تا ۸ آبان ۱۴۰۴ ادامه دارد.
مدیرکل ترویج و توسعه خوشه های نوآوری اظهار داشت: دانش آموزان علاقه مند می توانند بوسیله وبگاه danovaresearch.com ایده های خودرا ثبت کنند. تابحال بیشتر از ۲۰۰۰ طرح ارسال شده و پیش بینی می شود این رقم تا زمان برگزاری به بالای ۵۰۰۰ طرح برسد. بعد از داوری و غربالگری در مرحله استانی، حدود ۳۰۰ طرح برگزیده در نمایشگاه سه روزه به نمایش درخواهند آمد.
فشمی اضافه کرد: در کنار نمایشگاه، دوره های آموزشی مهارت های نرم و کسب وکاری بصورت آنلاین برگزار می گردد تا دانش آموزان برگزیده بتوانند ایده های خودرا از سطح مفهوم به محصول نزدیک کنند. همین طور در ایام برگزاری رویداد، کارگاه ها، پنل های تخصصی، سخنرانی ها، بازیهای فکری و برنامه های شبکه سازی برای شرکت کنندگان تدارک دیده شده است.
وی اضافه کرد: در حاشیه رویداد دانوا، دومین دوره مرحلهٔ غائی مسابقات رباتیک با نام دانوا کاپ برگزار می گردد و برترین تیم های استانی حوزه رباتیک در رقابت غائی به مصاف یکدیگر می روند.
مدیرکل ترویج و توسعه خوشه های نوآوری اضافه کرد: طرح های برتر هر بخش دانوا، در رویداد کسب و کار نوجوان شرکت کرده و مسیر تبدیل ایده به محصول را تمرین می کنند. در سال آینده طرح های برگزیده این رویداد نیز مورد تقدیر قرار می گیرند.

1404/07/29
10:52:10
0.0 / 5
5
تگهای شروع پرورش خلاقیت دانش آموزان در راه فناوری با رویداد دانوا: آموزش , بازی , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قرن بیست و یکم در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
بیست و یکم