پارچه جدید از آسفالت جاده مراقبت می کند
بیست و یکم: پژوهشگران آلمانی یک پارچه هوشمند ابداع نموده اند که جاده های آسفالت را رصد می کند.
به گزارش بیست و یکم به نقل از نیواطلس، هرچند نظارت بر وضعیت جاده های آسفالت شده بطور قطع اهمیت دارد، اما فقط بررسی سطح جاده اطلاعات محدودی فراهم می آورد. بدین سبب باید از وضعیت آسفالت زیرین آگاه بود و در همین جهت به کارگیری لایه ای از پارچه الکترونیک در این بخش کارآمد است.
البته یک جاده آسفالت شده فقط از یک نوار یکنواخت آسفالت سیاه رنگ تشکیل نشده است. بطور معمول لایه های مختلفی وجود دارد که تعدادی از آنها شامل لایه زیرسازی پایینی از خاک متراکم شده، لایه زیرپایه ای از مواد دانه دار، لایه پایه پوشیده شده از آسفالت سخت و لایه سطحی نمایان و صاف و مقاوم در مقابل آب می باشد. جهت بررسی وضعیت لایه پایه، جاده ها باید بسته شوند و نمونه هایی از هسته آن برداشته شود. نه فقط این تکنیک سخت و وقت گیر است و به کار زیادی نیاز دارد، بلکه ویران کننده است و البته فقط وضعیت آسفالت در همان نقطه را نشان داده است. پارچه مورد نظر برای مرتفع ساختن این کمبودها ابداع شده است. پژوهشگران انستیتو فرانهوفر در آلمان ماده ای ابداع کردند که شامل الیاف کتان درهم تنیده شده با یک سنسور سیمی رسانا با قطر کمتر از یک میلیمتر است. این پارچه با دستگاه بافندگی دو راپیر در عرض ۵۰ سانتی متر (۱۹.۷ اینچ) و به طول دلخواه تولید می شود.
این پارچه در لایه پایه جاده هنگام ساخت آن قرار می گیرد. روی این لایه، آسفالت سطح ریخته می شود و آنرا می پوشاند. اما در کنار جاده یک واحد اندازه گیری خارجی به سیم سنسور که از آسفالت بیرون زده است، متصل می شود. همزمان با بوجودآوردن ترک در آسفالت طی ماه ها و سال ها، این ماده منبسط می شود و به سیم سنسور فشار می آورد. این امر تغییری در مقاومت الکتریکی سیم ایجاد و در نهایت واحد اندازه گیری آنرا ردیابی می کند. الگوریتم های هوش مصنوعی که با این واحد کار می کنند می توانند میزان لطمه را تعیین و تخمینی از گسترش آن طی زمان عرضه کنند. این فناوری حالا در یک جاده صنعتی در آلمان تحت آزمایش است.
به طور خلاصه به طور معمول لایه های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها شامل لایه زیرسازی پایینی از خاک متراکم شده، لایه زیرپایه ای از مواد دانه دار، لایه پایه پوشیده شده از آسفالت سخت و لایه سطحی نمایان و صاف و مقاوم در مقابل آب می باشد. نه فقط این تکنیک سخت و وقت گیر است و به کار زیادی نیاز دارد، بلکه ویران کننده است و البته فقط وضعیت آسفالت در همان نقطه را نشان داده است.
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قرن بیست و یکم در مورد این مطلب