صرفه جویی ۳۰ درصدی آب با کولرهای نوین مقابله فناوری ایرانی با بی آبی
بیست و یکم: بیست و یکم: فناوری نوین دانش بنیان ها در تولید موتورهای کم مصرف کولر موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود.
به گزارش بیست و یکم به نقل از مهر، بحران آب در ایران هر روز جدی تر می شود و بنابراین صرفه جویی در مصرف آب بیشتر از پیش اهمیت پیدا کرده است. یکی از راهکارهای موثر، استفاده از کولرهای آبی کم مصرف است که با استفاده از موتورهای پیشرفته BLDC می توانند مصرف آب را تا ۳۰ درصد کاهش دهند. این فناوری نه تنها به حفظ منابع آب کمک می نماید، بلکه مصرف برق را هم پایین می آورد و بنابراین می تواند اهمیت بالای ی در مواجهه با چالش های آب و انرژی کشور داشته باشد.
محمدشهاب دلیری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پیشران انرژی الکترونیک در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تولید نمونه اولیه موتورهای فوق کم مصرف BLDC برای کولرهای آبی در سال ۱۴۰۴ اظهار داشت: شرکت ما از سال ۱۳۹۷ در حوزه طراحی و تولید درایو موتور فعالیت دارد و سال جاری توانستیم نخستین نمونه موتور خویش را طراحی و تولید نماییم که تا یک ماه آینده آماده عرضه خواهد بود.
وی ضمن اشاره به خصوصیت های فنی این موتور عنوان کرد: موتور طراحی شده با راندمان بالای ۹۴ درصد و توان ۷۵۰ وات، هم اینک مراحل پایانی نمونه سازی را طی می کند. همینطور درایو منطبق با این موتور هم توسط خود شرکت طراحی شده که با توان ۷۵ وات عملکردی کاملا هماهنگ با موتور دارد.
مدیرعامل پیشران انرژی با اشاره به اینکه بخشی از فرایند تولید به شکل برون سپاری صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: به علت پیچیدگی فرایند تولید انبوه موتور، برخی قطعات مانند تزریق قالب و دایکست توسط شرکتهای همکار خارج از مجموعه ما صورت می گیرد و سپس برای مونتاژ نهائی وارد کارخانه می گردد. با این برنامه ریزی، پیشبینی ما اینست که تولید انبوه حداقل تا یک سال آینده زمان بر خواهد بود.
وجود ۲۰ میلیون کولر آبی قدیمی در کشور
دلیری ضمن اشاره به چالش های اقلیمی و بحران انرژی و آب در کشور، بر اهمیت جایگزینی کولرهای فعلی با سیستم های پربازده تاکید کرد و اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۲۰ میلیون کولر آبی قدیمی در کشور وجود دارد. این کولرها نه تنها برق زیادی مصرف می کنند، بلکه به علت ماهیت تبخیری شان، آب بسیار زیادی هم هدر می دهند.
او افزود: یکی از باگ های اصلی سیستم های تهویه فعلی، مصرف بالای انرژی است. در کولرهای آبی قدیمی، موتورهای AC استفاده می شوند که بازده پایینی دارند. ما با طراحی موتوری از نوع BLDC و درایوی هوشمند، موفق شده ایم بازدهی را تا حدود ۹۷ درصد افزایش دهیم که تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.
دلیری همینطور اظهار داشت: موتور و درایوی که طراحی نموده ایم، قابلیت نصب بر روی کولرهای جدید و کولرهای قدیمی را دارد. این انعطاف پذیری در طراحی سبب شده بتوان آنرا به سادگی جایگزین موتورهای فعلی در بازار کرد. همینطور این موتور قابلیت سینک شدن با دیگر موتورهای موجود را هم دارد. وی ضمن اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از این پروژه اضافه کرد: صندوق نوآوری در این راه حمایت قابل توجهی را بخصوص در قسمت سرمایه گذاری انجام داده است تا بتوانیم این تکنولوژی را توسعه داده و به مرحله بهره برداری صنعتی برسانیم.
کاهش مصرف آب و برق با کولرهای نوین
مدیرعامل شرکت دانش بنیان پیشران انرژی الکترونیک، ضمن اشاره به اهمیت بهره برداری از موتورهای پربازده در کولرهای آبی اظهار داشت: یکی از مزایای کلیدی این فناوری، کاهش قابل توجه مصرف آب در کنار کاهش مصرف انرژی برق است. این نوع موتورها بخصوص در حالت اینورتر، به علت کاهش دور موتور، مکش هوا و در نتیجه تبخیر سطحی آب را کم می کنند.
کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف آب با کولرهای نوین
وی تاکید کرد: کولرهای آبی قدیمی به صورت میانگین روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر آب مصرف می کنند، اما کولرهای مجهز به موتورهای نوین، بسته به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی محل استفاده، می توانند دست کم ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف آب را بهمراه داشته باشند. باآنکه این سیستم ها نمی توانند به تنهایی تنش آبی را رفع کنند، اما می توانند سهم مؤثری در کاهش فشار بر منابع آب داشته باشند.
دلیری در مورد ظرفیت تولید انبوه این موتورها هم توضیح داد: با عنایت به شرایط فعلی بازار، هنوز برآورد دقیقی از تیراژ تولید در سال آینده نداریم. طی دو سال گذشته، به علت تغییرات سیاستی و کاهش فشار بر کولرسازان جهت استفاده از موتورهای DC و اینورتر، برخی شرکت ها به تولید مدلهای سنتی برگشتند. در نتیجه، سفارش ها برای کولرهای جدید کاهش پیدا کرد. اما اگر شرایط بازار و سفارش ها بهبود یابد، ظرفیت تولید ما هم افزایش پیدا خواهد نمود.
وی اضافه کرد: ما در زمینه تولید درایو، سال قبل با وجود نوپا بودن شرکت، توانستیم حدود هزار واحد درایو برای انواع موتورهای القایی و کولرهای آبی عرضه نماییم. این تجربه، زیرساخت مناسبی برای توسعه تولید موتور و درایو بشکل همزمان فراهم نموده است.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در رابطه با حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی از این پروژه اظهار داشت: صندوق حمایت مالی قابل توجهی برای توسعه محصول و نمونه سازی عرضه کرده است. میزان حمایت ها بسته به پروژه بین ۵۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد تومان بوده، اما ما در اولین مرحله تنها توانستیم ۵۰۰ میلیون تومان برای مثال سازی دریافت نماییم. این مبلغ برای تولید نمونه درایو کافی بود، ولی برای ساخت نمونه های اولیه موتور، به سرمایه بیشتری نیاز داریم.
دلیری اضافه کرد: برآورد ما اینست که برای مثال سازی موتور و آماده سازی زیرساخت های تولید، حداقل بین یک تا ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه ضروری است که با عنایت به نوسانات بازار ارز، این عدد امکان دارد تغییر کند.
کولرهای نوین در اقلیم خشک کارآمدی دارند
وی همینطور در رابطه با سازگاری این کولرها با اقلیم های مختلف کشور عنوان کرد: سیستم های تهویه تبخیری از خصوصیت گرمای ویژه آب برای کاهش دمای محیط استفاده می نمایند و در نتیجه، در مناطقی با رطوبت پایین و اقلیم خشک کارآمدی بالاتری دارند. این نوع کولرها برای مناطق مرکزی و شرقی کشور همچون تهران، یزد، اصفهان، قم، کرمان، سیستان و بلوچستان، و بخش های جنوبی خراسان مناسب هستند. او تصریح کرد: استفاده از این سیستم ها در مناطق شرجی و با رطوبت بالای ۵۰ درصد، نظیر استانهای جنوبی کشور، به علت نبود شرایط مناسب برای تبخیر، کارآمدی لازم را ندارد و سفارش نمی گردد.
چالش ورود کالاهای چینی و تأثیر آن بر شرکتهای دانش بنیان داخلی
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، از چالش های جدی موجود در بازار تجهیزات الکتروموتور و درایو گفت. وی ضمن اشاره به تلاشهای گسترده تیم جوان شرکت خود تصریح کرد که این مجموعه با هزینه ای نزدیک به ۷ میلیارد تومان در راه تولید ملی و توسعه فناوری قدم گذاشته است.
دلیری که خود و همکارانش فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف، شهید بهشتی و تهران هستند، خاطرنشان کرد: شرکت ما با پشتوانه علمی قوی و نیروی جوان، به تولید موتورهای فوق کم مصرف و درایوهای تخصصی مشغول می باشد و الان که بازار به تدریج ظرفیت جذب محصولات داخلی را پیدا کرده، با مشکل ورود گسترده کالاهای چینی روبرو شده ایم. وی ادامه داد: چینی ها با عرضه محصولاتی با قیمت بسیار پایین وارد بازار می شوند، طوری که در ابتدا نمی توانیم با آنها رقابت نماییم. این رویه سبب می شود تولیدکنندگان داخلی زمین گیر شوند. هیچ گونه تعرفه گمرکی یا استاندارد مشخصی برای این کالاها اعمال نمی شود و این مورد تهدید جدی برای صنعت داخلی است. مدیرعامل پیشران انرژی افزود: تجربه مشابهی پیشتر در حوزه سنسوریک و خودرو دیده ایم. خودرو های چینی ابتدا با قیمت پایین وارد بازار شدند اما بعد از جاافتادن، قیمت هایشان حتی از محصولات داخلی هم فراتر رفت. این روند سبب ضرر مصرف کننده و صدمه به تولیدکننده داخلی می شود. دلیری با اشاره به اینکه این مورد نیازمند توجه جدی نهادهای دولتی و حکومتی است، اظهار داشت: ما به دنبال حمایت ویژه نیستیم، فقط خواستار شرایطی عادلانه برای رقابت در بازار هستیم تا شرکتهای دانش بنیان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و در توسعه اقتصادی کشور نقش آفرینی کنند.
برآورد قیمت تمام شده کولرهای مجهز به موتور BLDC و درایو در بازار داخلی
دلیری در توضیح هزینه نهائی تولید کولرهای آبی با موتورهای BLDC اظهار داشت: قیمت تمام شده این کولرها، بسته به نوع و تیراژ تولید، معمولا بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ دلار برآورد می شود. این مبلغ شامل هزینه موتور، درایو و سایر قطعات جانبی مانند حلزونی، توربین و پروانه های کولر است. دلیری ضمن اشاره به تفاوت قیمت قطعات پلاستیکی و فلزی در کولرها اظهار داشت: قطعات پلاستیکی با قیمت پایین تری عرضه می شوند و بنابراین کولرهای پلاستیکی قیمت کمتری دارند، در حالیکه کولرهای فلزی که کیفیت و دوام بالاتری دارند، معمولا قیمت بالاتری دارند. به نقل از ایشان، قیمت تمام شده یک کولر فلزی مجهز به موتور BLDC در بازار ایران، حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است. او همینطور به مبحث سود شرکت ها اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به شرایط بازار داخلی، معمولا سود شرکت ها در این عرصه بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد است که این امر بر قیمت نهائی مصرف کننده تاثیر گذار است.
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب