رهایی از وابستگی به واردات؛

اطفای حریق هوشمند در اسکله نفت و گاز با دستاورد فناوران ایرانی

اطفای حریق هوشمند در اسکله نفت و گاز با دستاورد فناوران ایرانی

به گزارش بیست و یکم، متخصصان یک شرکت دانش بنیان پروژه اطفای حریق هوشمندی را طراحی و اجرا کردند که بدون احتیاج به اپراتور، می تواند آتشسوزی های احتمالی در اسکله های نفت و گاز را در نطفه خفه کند.



به گزارش بیست و یکم به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رضا نقیلی حکم آبادی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در رابطه با محصولات این شرکت و کاربرد آنها اظهار داشت: ۱۰ سال پیش، با هدف رفع نیازهای صنعت نفت و گاز کشور، با تاکید بر دانش و خلاقیت متخصصان جوان خود، گامهای بلندی در راه نوآوری و خودکفایی برداشتیم.
وی اظهار داشت: یکی از افتخارات ما، ساخت نخستین بازوی بارگیری ایران در سال ۱۳۹۱ بود که در بندر امام (ره) نصب و افتتاح شد. این دستاورد، نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت و گاز کشور به حساب می آید و گامی مهم در جهت رهایی از وابستگی به واردات تجهیزات این حوزه بود.
نقیلی حکم آبادی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرحی ویژه و دانش بنیان را به ما ابلاغ نمود که ساخت بارگیری دریایی کرایژنیک بر پایه گاز اپسیلون بود. این دستگاه، وظیفه انتقال موادی با دمای منفی ۱۱۰ درجه زیر صفر را به کشتی بر عهده دارد.
وی اظهار داشت: گازها برای صادرات، به منظور حمل و نقل آسان تر، تحت فشار و دما به حالت مایع در می آیند و در دمای منفی به کشتی منتقل می شوند. بارگیر کرایژنیک، برای نخستین بار توسط شرکت رهروان صنعت انرژی آسیا ساخته شد و در اسفند ۱۴۰۱ در اسکله ۱۷ بندر عسلویه نصب و افتتاح شد. با وجود این که به علت عدم تکمیل خطوط مربوطه، بهره برداری از این دستگاه تا آذرماه ۱۴۰۲ به تعویق افتاد، اما در نهایت با موفقیت تست های اولیه عملکرد خویش را پشت سر گذاشت.
نقیلی حکم آبادی که با بیان اینکه ساخت بارگیری دریایی کرایژنیک نشان دهنده توانایی متخصصان ایرانی در خلق تکنولوژی های جدید و حل چالش های پیچیده صنعت نفت و گاز است تصریح کرد: دستاورد مهم اخیر ما طراحی و اجرای پروژه اطفای حریق هوشمند برای اسکله های نفت و گاز است.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه، که در نوع خود بی نظیر است، برای نخستین بار در ایران از راه معاونت علمی ریاست جمهوری به ما ابلاغ گردید و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعنوان کارفرما، ما را در اجرای آن یاری رساند.
این فعال فناور اضافه کرد: سیستم اطفای حریق هوشمند ما، به صورت کامل تحت برنامه نویسی هوشمند قرار گرفته و بدون احتیاج به اپراتور، می تواند آتشسوزی های احتمالی را در نطفه خفه کند.
به گفته وی این دستاورد که پیشرفت بزرگی در زمینه ایمنی صنعت نفت و گاز به حساب می آید می تواند در سایر قسمتهایی که با خطر آتشسوزی روبرو هستند هم مورد استفاده قرار گیرد.
نقیلی حکم آبادی در مورد رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم بوجود آمده توسط این مجموعه اظهار داشت: در مجموعه ما به صورت مستقیم و تخت پوشش بیمه ۴۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم هم حدود ۵۰ نفر با ما همکاری می کنند.
این فعال حوزه علم و فناوری در انتها در مورد انتظارات شرکت از معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار داشت: ضمن تقدیر از حمایت های پرارزش معاونت علمی ریاست جمهوری، تقاضا داریم که حمایت های بیشتری از تولیدات بار اول ما صورت پذیرد. تولید محصولات جدید و دانش بنیان در مراحل اولیه با چالش های گوناگونی روبرو است و نیازمند حمایت های همه جانبه از جانب ارگان های ذیربط است.
وی اظهار داشت: تقاضا داریم که ارگان های دولتی به جای خرید محصولات وارداتی، از محصولات ایرانی و دانش بنیان، بخصوص محصولات بار اول، استفاده نمایند. این امر به رونق تولید داخلی، اشتغال زایی و توسعه دانش و فناوری در کشور کمک شایانی خواهد نمود. از سوی دیگر برای تأمین سرمایه در گردش و توسعه فعالیتهای خود، به وام های کم سود با تنفس بالا نیاز داریم. این وام ها می توانند به ما در غلبه بر چالش های مالی اولیه و تثبیت موقعیت در بازار کمک کنند.


منبع:

1403/03/25
12:54:01
0.0 / 5
219
تگهای اطفای حریق هوشمند در اسکله نفت و گاز با دستاورد فناوران ایرانی: برنامه نویسی , تكنولوژی , تولید , دانش بنیان
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
بیست و یکم