کشف نخستین قرص برافزایشی فراکهکشانی

بیست و یکم: دانشمندان برای نخستین بار یک قرص سیاره ساز را فراتر از کهکشان راه شیری پیدا کرده اند.

به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره شناسان نخستین نمونه از یک قرص چرخان حاوی مواد را کشف کرده اند که یک ستاره جوان واقع در کهکشانی بیرون از راه شیری را تغذیه می کند. این قرص تقریباً مشابه نمونه هایی است که در اطراف ستاره های تازه متولدشده راه شیری یافت می شوند و نشان میدهد که ستاره ها و سیاره های کهکشان های دیگر درست مانند همتایان خود در کهکشان ما شکل می گیرند.
ستاره جوان مذکور، در «ابر ماژلانی بزرگ» قرار دارد و منظومه آن که «HH 1177» نام گذاری شده، در یک ابر بزرگ گازی قرار گرفته است. ابر ماژلانی بزرگ یک کهکشان همسایه راه شیری است و در فاصله ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین قرار دارد.
گروه پژوهشگران این اکتشاف، منظومه ستاره را با «آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما» یا «آلما»(ALMA) مشاهده نمودند. آرایه آلما بزرگ ترین پروژه نجومی روی زمین است و از ۶۶ آنتن در شمال شیلی تشکیل شده که یک تلسکوپ رادیویی را می سازند.
«آنا مک لئود»(Anna McLeod) دانشمند «دانشگاه دورام»(Durham University) و پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: وقتی برای نخستین بار شواهدی را در خصوص وجود یک ساختار چرخشی در داده های آلما دیدم، باورم نمی شد که نخستین قرص برافزایشی فراکهکشانی را شناسایی کرده باشیم. لحظه خاصی بود. ما می دانیم که قرص ها برای تشکیل شدن ستاره ها و سیاره ها در کهکشان ما حیاتی هستند و در این پژوهش برای نخستین بار شواهد مستقیمی را در یک کهکشان دیگر مشاهده کردیم.
زمانی که «کاوشگر طیف سنجی چند واحدی»(MUSE) نصب شده روی «تلسکوپ بسیار بزرگ»(VLT)، فورانی را درحال پرتاب شدن از یک ستاره درحال ایجاد مشاهده کرد، مک لئود و همکارانش از وجود این منظومه آگاه شدند. این کاوشگر می تواند مشاهداتی را در محدوده طول موج مرئی انجام دهد و در عین حال، طول موج های نور منتشرشده از یک جرم را اندازه گیری نماید. بدین ترتیب، کاوشگر به دانشمندان امکان می دهد تا بفهمند به چه نوع ماده ای نگاه می کنند.
مک لئود اظهار داشت: ما فورانی را کشف کردیم که از این ستاره جوان پرجرم پرتاب می شد و وجود آن، نشانه ای در خصوص برافزایش قرص است.
برای تأیید وجود یک قرص برافزایشی در منظومه HH 1177، دانشمندان باید حرکت گاز متراکم را در اطراف ستاره بررسی نمایند.
مشاهدات کاوشگر طیف سنجی چند واحدی در سمت چپ، یک ابر مادر را نشان میدهد که منظومه HH 1177 برای نخستین بار در آن دیده شد.
مشاهدات آرایه آلما در سمت راست، قرص چرخان را در اطراف ستاره نشان می دهند.

1402/09/11