معاون علمی رئیس جمهور اعلام كرد:

ایجاد پارک فناوری مشترک با صنایع در زمینه فناوری های خودرو

ایجاد پارک فناوری مشترک با صنایع در زمینه فناوری های خودرو

بیست و یکم: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری از ایجاد پارک فناوری مشترک در زمینه فناوری های خودرو آگاهی داد.



به گزارش بیست و یکم به نقل از مهر؛ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری اظهار داشت: صنعت خودروی کشور بیش از ۵۰ سال عمر دارد و تجربه های متفاوتی را از سر گذرانده است. در سالهای اخیر حرکت های جدی برای تحول صنعت خودرو اتفاق افتاده است. شرکت دانش بنیانی که امروز از توانمندی های آن بازدید کردیم قریب به ۲۰۰ نفر از بهترین نخبگان کشور را در خود جمع کرده است که مسائل خودروی کشور را در دل خودروساز نه در یک فضای انتزاعی و دور، بررسی و حل می کنند. راهکارهای نوآورانه ای همچون پلت فرم الکترونیک خودرو، توسعه خودروی برقی و طراحی و تولید قطعات از توانمندی های این شرکت به حساب می آید.
وی با بیان اینکه حل مسائل و ضعف های بنیادین صنعتی خودرو نیازمند گذر زمان و نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان و نیروی انسانی خلاق و فناور است، افزود: با اعتقاد و عزم جدی که ایران خودرو به توسعه و پشتیبانی از رسوخ فناوری در صنعت خودرو دارد، امید داریم با کمک این نیروی انسانی توانمند، شاهد تحولات شایان توجهی در صنعت خودروی کشور باشیم.
دهقانی اضافه کرد: خودروی برقی که امروز به مرحله نیمه صنعتی رسیده و خیلی از تست ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است، یکی از اتفاقات تحول آفرین در صنعت خودروی کشور است که برمبنای یک استاندارد روزآمد و بسیار دقیق طراحی شده است. با رفع کمبودها و نزدیک شدن به معیارها، این خودرو در آینده ای بسیار نزدیک، از آمادگی برای ورود به بازار داخلی و بین المللی برخوردار می شود.
وی با تکیه بر اینکه صنعت خودروسازی کشور دارای توانمندی های زیرساختی، فناورانه و تولیدی بسیار خوبی است اما این صنعت برای شکوفایی به بازار و حمایت نیاز دارد، افزود: خاطرم هست سال ۹۶ که از ایران خودرو بازدیدی داشتیم. در آن زمان شاید من هم مانند عامه مردم نسبت به توانمندی های صنعت خودروسازی کشورم چندان آشنایی و باوری نداشتم، اما در بازه ۶ماهه ای که در ایران خودرو فعالیت کردم، با تمام وجود به این باور رسیدم که این صنعت، نه فقط پیشتاز، توانمند و مبتنی بر استانداردهای روز دنیاست، بلکه از ظرفیت های زیرساخت و مغزافزاری بسیار خوبی هم برخوردار می باشد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه چالش اساسی و اصلی صنعت خودرو، از جنس نیروی انسانی، فناوری و سخت افزاری نیست، بلکه از جنس اقتصاد و بازار است، افزود: باید بازار بزرگی که حالا با تعدد بازیگران کوچک، گرفتار محدودیت شده، در اختیار شرکت های توانمند و بزرگ قرار بگیرد. هم افزایی و یکپارچه شدن شرکتها و شکل گیری کنسرسیوم های بزرگ دانش بنیان، می تواند به حل این چالش کمک نماید. در کشورهای صاحب فناوری و توسعه یافته، در یک حوزه صنعتی خاص، در نهایت ده تا دوازده شرکت بزرگ فعالیت دارند. مصداق این مساله حوزه غذا است و در حالیکه در اروپا شاید تعداد عناوین شرکت های بزرگ به تعداد انگشتان دست هم نرسد، در کشورمان ۱۷۰۰ برند غذا تلاش می کنند بازار را از یکدیگر بربایند. در صنعت خودرو هم همین چالش وجود دارد و بیش از ۲۳ برند فعال در خودروسازی در کشور داریم، آن هم در کشوری بازاری محدود دارد و تحریم نیز بر بازار آن سایه گسترده است. با ابعاد کوچک بازار و این تعداد خودروساز، محدودیت بازار خودروساز را ناچار می کند، رشد محدودی داشته باشد و در نهایت هم از گردونه رقابت بین المللی جا بماند.
راهکاری برای تجمیع و هم افزایی ظرفیت های کشور در زمینه خودرو
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری با تکیه بر ضرورت ایجاد بستری جهت استفاده مشترک از ظرفیت ها و زیرساخت های موجود کشور در زمینه خودرو اظهار داشت: تجمیع و هم افزا کردن این تعداد خودروساز کار ساده ای نیست. ما چندین زیرساخت خوب در کشور داریم که امکان تولید چند میلیون خودرو را در سال به ما می دهد در عین حال که در بخش هایی، محدودیت های جدی و گلوگاهی داریم، این امر ناشی از نگرش جزیره ای و ناهماهنگ در توسعه، اختصاص اعتبارات و حمایت ها از یک صنعت است که دلیل آنرا عمدتا مدیریتی می دانم.
وی ضمن اشاره به اینکه در صورت ایجاد بستری برای شبکه سازی و هم افزایی زیرساخت ها و ظرفیت های موجود، نخبگان و شرکت های فناور آماده اند تا به مهم ترین مسائل این صنعت پاسخ بگویند، اظهار داشت: باید به این باور برسیم که اقدامات نوآورانه، فناورانه و زیرساختی بسیار خوبی در مجموعه صنعتی ایران خودرو در حال انجام می باشد و جامعه با شناخت و آگاهی از اقدامات این خودروساز بزرگ، در می یابد که مشکل و عارضه اصلی صنعت خودروی کشور از جنس دانشی، فناورانه یا زیرساختی نیست. بلکه می بایست یک بازار مناسب در حد و اندازه این صنعت بزرگ و گسترده، در اختیار خودروساز داخلی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه علاوه بر آینده روشن در صنعت خودرو های برقی و هوشمند، خودرو های فعلی دارای بازار مناسبی هستند، اظهار داشت: علاوه بر رویکرد مثبت و روبه جلویی که در توسعه فناوری های روزآمد و پیشرفته خودرویی وجود دارد، نباید از ظرفیت خودرو های کلاسیک و بنزینی در زمینه قطعات و تجهیزات غافل شد. این خودرو ها هنوز بازار بسیار خوبی از قطعات و تجهیزاتی را در اختیار دارند که با تعریف مسائل راهبردی و حل آنها به دست نیروی انسانی توانمند و نخبه شرکت جتکو، می توان سهم قابل توجهی از ارزش افزوده و اشتغال را بواسطه تصاحب بازار این حوزه و بی نیازی از واردات آنها خلق کرد. در مجموع ایران خودرو این قابلیت را دارد که در آینده ای نه چندان دور، صاحب پلت فرم یک خودروی مدرن، در قالب تولید انبوه و توانمند در رقابت با سایر رقبای داخلی و خارجی باشد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری ضمن اشاره به ایجاد بستری برای بهره مندی نیروی انسانی خلاق و صاحب ایده از زیرساخت های موجود صنعت خودرو و توسعه ایده های نوآورانه و فناورانه اظهار داشت: شکل گیری یک پارک فناوری با سرمایه گذاری مشترک، مشارکت و حمایت و هم افزایی تمامی فعالان صنعت خودروی کشور، به صورتی که زیرساخت ها و ظرفیت هایشان را بصورت یکپارچه در اختیار نخبگان و صاحبان ایده قرار دهند، می تواند فناوری و نوآوری نهفته در شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و شرکت های نوپا را به بدنه تنومند صنعت خودرو پیوند بدهد. بر بستر این پارک فناوری با محوریت خودرو، صاحبان این صنعت متعهد می شوند مسائل خودرا به صاحبان ایده و فناوری مستقر در این مرکز عرضه کنند، این مساله بازار ایده های نوآورانه در اختیار صاحبان شرکت های فناور قرار می دهد؛ همین طور بر بستر این پارک فناوری، امکان استفاده اشتراکی از زیرساخت های مجموعه های خودروساز برای صاحبان ایده و فناوری، فراهم خواهد شد.
دهقانی افزود: این اتفاق تحولی را رقم می زند در خصوص اینکه ایده ای که مشتری ندارد و محکوم به شکست خواهد بود، جای خودرا به ایده هایی می دهد که از ابتدا برمبنای یک نیاز مطرح شده اند و بازار این ایده ها نیز از طرف صنعت خودرو تضمین شده است. این نگاه مساله محور و بازار محور است که توسعه صنعت خودروی ما را به ارمغان می آورد.
ایجاد بستری برای اثرگذاری نخبگان و تحول کشور
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مهم ترین دغدغه نخبگان کشور، اثرگذاری و نقش آفرینی در سوق دادن کشور به سمت پیشرفت است، افزود: جتکو می تواند با ظرفیت بسیار خوبی که از سرمایه های انسانی در اختیار دارد، فرصت اثرگذاری نخبگان را در در بدنه صنعت خودروی کشور، فراهم آورد. اساساً این کار یعنی ایجاد بستری برای اثرگذاری نخبگان آن هم در یک قالب کاری مساله محور و کارکردمحور به صورتی که مسأله از صنعت و اقتصاد کشور را به دست نخبگان حل نماییم، ضمن آن که فضای انگیزه و تنفس را به نخبه می دهد، زمینه جذب و ماندگاری او را فراهم می آورد و به اعتلای کشور می انجامد.
وی با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با ابزارهای مالی که در اختیار دارد از توسعه طرح هایی برای حل مسائل صنعت به دست افراد نوآور و نخبه حمایت می کند، افزود: می توان بستری برای فعالیت نوآورانه و ماندگاری نخبگان را به خوبی فراهم نمود. خیلی از همین افراد حالا می توانند با درآمدهای چندین برابری مهاجرت کنند اما این کار را نمی کنند چونکه با تأثیرگذاری و تحول آفرینی در کشور خودشان تمایل دارند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، ضمن اشاره به ابزارهای پیش بینی شده در قانون جهش تولید دانش بنیان برای رسوخ نوآوری در صنایع و پشتیبانی از نقش آفرینی افراد نخبه و نوآور در صنایع اظهار داشت: اعتبار مالیاتی که در قانون جهش تولید دانش بنیان به عنوان یک فرصت جهت استفاده از ظرفیت های مالیاتی تعریف شده، می تواند به تنفس خودروساز در فضای فناوری و نوآوری کمک نماید.


منبع:

1402/02/25
10:03:27
0.0 / 5
339
تگهای ایجاد پارک فناوری مشترک با صنایع در زمینه فناوری های خودرو: استاندارد , بازی , تولید , دانش بنیان
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بیست و یکم