با تلاش پژوهشگران آمریكایی ارائه شد

روشی جهت بررسی اقلیم سیارات مشابه زمین

بیست و یكم: پژوهشگران آمریكایی با بهره گیری از تلسكوپ های فضایی، به بررسی بادهای سطح كوتوله های قهوه ای پرداختند و باور دارند كه می توان با این روش، به شناسایی سیارات مشابه زمین پرداخت.

به گزارش بیست و یكم به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، كوتوله های قهوه ای كه جرم هایی كوچك تر از ستاره و بزرگ تر از سیاره هستند، بادهای قدرتمندی را شامل می شوند كه در سطح آنها می وزند. شاید روشی كه پژوهشگران جهت بررسی این بادها استفاده می نمایند، بتواند اطلاعاتی در مورد سطح بعضی از سیارات فراخورشیدی نیز عرضه نماید.
كوتوله های قهوه ای، مانند ستارگان شكل می گیرند اما واكنش های هسته ای در مركز آنها رخ نمی دهد؛ در نتیجه از بسیاری جهات مانند سیارات غول پیكر تشكیل شده از گاز رفتار می كنند.
"كاتلین الرز"(Katelyn Allers)، پژوهشگر "دانشگاه بوكنل"(Bucknell University) آمریكا و همكارانش، یك كوتوله قهوه ای را كه در فاصله ۳۴.۵ سال نوری از زمین قرار دارد، مورد بررسی قرار دادند و به انجام دادن اولین اندازه گیری های مستقیم باد در آن پرداختند.
آنها با بهره گیری از "تلسكوپ فضایی اسپیتزر"(SST) و رصدخانه موسوم به "آرایه بسیار بزرگ"(VLA)، طول موج های فروسرخ را مورد بررسی قرار دادند.
طی بررسی امواج فروسرخ، نور جو كوتوله قهوه ای ردیابی شد و پژوهشگران دریافتند كه چیزی شبیه به یك ابر در جو آن وجود دارد كه نزدیك مركز كوتوله قهوه ای حركت می كند.
اكتشافات رادیویی، به ردیابی چرخش میدان مغناطیسی كمك كرد كه با بررسی چرخش مركز داخلی كوتوله قهوه ای مشخص شد.
پژوهشگران دریافتند كه مركز كوتوله قهوه ای، حدودا یك دفعه در هر ۱.۷۶ ساعت و جو آن، یك دفعه در هر ۱.۷۴ ساعت می چرخد. این نشان میدهد بادهایی كه در سراسر كوتوله قهوه ای جریان دارند، با سرعت حدود ۶۵۰ متر در ثانیه می وزند كه بسیار سریع تر از هر سیاره دیگری در منظومه شمسی است.
شاید با كمك تجهیزات قوی تری مانند "تلسكوپ فضایی جیمز وب" بتوان از این روش برای آگاهی در مورد اقلیم سیاراتی بهره برد كه شباهت زیادی به سیاره ما دارند.
الر اضافه كرد: از این روش می توان برای شناسایی سیارات مشابه زمین بهره برد كه شگفتی بسیاری با خود دارند. با این روش می توان چنین سیاراتی را مورد بررسی قرار داد و میزان سرعت وزش باد را در آنها مشخص كرد.
این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.

1399/01/23