با تلاش پژوهشگران آمریكایی صورت می گیرد

غلبه بر ویروس ها با كمك نوع جدیدی از فناوری كریسپر

غلبه بر ویروس ها با كمك نوع جدیدی از فناوری كریسپر

بیست و یكم: پژوهشگران آمریكایی، نوع جدیدی از فناوری كریسپر را ابداع نموده اند كه می تواند به غلبه بر ویروس های گوناگون كمك نماید.


به گزارش بیست و یكم به نقل از ایسنا و به نقل از ردیت، بررسی های ژنتیكی مبتنی بر كریسپر، به دانشمندان در تشخیص ژن هایی كمك می كنند كه نقش مهمی در شناسایی كم خونی داسی شكل، ایمنی درمانی سرطان، متاستاز سرطان ریه و خیلی از بیماری های دیگر دارند اما این بررسی ها، با محدودیت هایی همراه هستند برای اینكه تنها می توانند DNA را اصلاح كنند و هدف قرار دهند. ممكنست كه هدف قرار دادن DNA در خیلی از نواحی ژنوم انسان، موثر نباشد و ارگانیسم های دیگری مانند كروناویروس یا ویروس آنفلوآنزا را نمی توان با بررسی های كنونی كریسپر هدف قرار داد.
پژوهشگران "دانشگاه نیویورك"(NYU)، نوع جدیدی از فناوری كریسپر را در آزمایشگاه ابداع نموده اند كه می توان با كمك آن، آران، آر. ان. ای را هدف قرار داد.
پژوهشگران در بررسی های اخیر خود، نوعی آنزیم موسوم به "Cas13" را مشخص كردند كه بجای DNA، آر. ان. ای را هدف قرار می دهد. آنها با استفاده از Cas13، پلت فرم مطلوبی را جهت بررسی های ژنتیكی آر. ان. ای در سلول های انسان مهندسی كردند. از این فنآوری می توان برای درك خیلی از جنبه های تنظیم آر. ان. ای و شناسایی عملكرد آر. ان. ای های رمزگذاری نشده بهره برد.
پژوهشگران با هدف قرار دادن هزاران ناحیه متفاوت در آر. ان. ای انسان، یك مدل پیش بینی مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع كردند كه می تواند به پیشبرد شناسایی آر. ان. ای ها با كمك آنزیم Cas13 كمك نماید. این فناوری در یك وبسایت قرار می گیرد تا بتواند پژوهشگران را برای پیش بینی كارآیی آر. ان. ای و هدف قرار دادن آن یاری دهد.
دكتر "نویل سانجانا"(Neville Sanjana)، استادیار زیست شناسی دانشگاه نیویورك و از نویسندگان این پروژه اظهار داشت: ما انتظار داریم كه آنزیم های Cas13 بتوانند تاثیر قابل توجهی بر زیست شناسی مولكولی و كاربردهای پزشكی داشته باشند و كارآیی بهتری را شامل شوند. هدف ما این بود كه با كمك یك پژوهش عمیق و سیستماتیك، اصول مهم و مدل سازی پیش بینی را برای ارائه موثرترین طراحی فراهم نماییم.
این پژوهش، در مجله "Nature Biotechnology" به چاپ رسید.




منبع:

1398/12/27
19:37:27
5.0 / 5
3050
تگهای غلبه بر ویروس ها با كمك نوع جدیدی از فناوری كریسپر: آزمایش , ابداع , پژوهش , دانشگاه
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
بیست و یکم