رئیس جهاد دانشگاهی تاكید كرد؛
آمادگی جهاددانشگاهی برای تولید قطارهای پرسرعت بین شهری
به گزارش بیست و یکم رییس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: متخصصان و مهندسان جهاد دانشگاهی آمادگی تولید قطارهای پرسرعت بین شهری را دارند.
به گزارش بیست و یکم به نقل از جهاد دانشگاهی،
دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در حاشیه بازدید وزیر کشور از پروژه قطار ملی بابیان این که یکی از فلسفه های اصلی تشکیل جهاددانشگاهی تولید فناوری های مورد نیاز کشور بوسیله انجام تحقیقات کاربردی و پیگیری تجاری سازی آنها به شما می رود اظهار داشت: در همین رابطه فعالیت هایمان را در حوزه هایی فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی ساماندهی کردیم و کوشیدیم در هر کدام از آنها چندین فعالیت شاخص داشته باشیم. رییس جهاددانشگاهی با اعلان اینکه اقدامات در حوزه پزشکی را با «درمان ناباروری با اتکا به سلول های بنیادی» شروع کردیم که این موضوع، اقدامی بی نظیر در مقیاس جهانی بشمار می رود اظهار داشت: دامنه فعالیت جهاددانشگاهی در زمینه پزشکی را گسترش داده ایم؛ هم اکنون، به مسائلی مانند ژن درمانی و ویروس درمانی توجه کرده ایم. همین طور توجه به درمان بیماریهای صعب العلاج که موضوعی نو در علم پزشکی به حساب می آید، در دستور کار این نهاد قرارگرفته است. وی بابیان این که در زمینه فنی مهندسی نیزبا توجه به این که یک کشور نفت خیز به شمار می رویم یکی از زمینه های فعالیت را صنعت نفت قراردادیم اضافه کرد: در این صنعت فناوری های بسیار خوبی را تولید کردیم که ازجمله آنها می توان به دکل ها و مته ها های حفاری اشاره نمود. رییس جهاددانشگاهی با اشاره به این که از دیگر زمینه های خوب فعالیت ما تلفیقی از برق و مکانیک بود عنوان کرد: با توجه به این که صنعت ریلی، مترو و قطار شهری و بین شهری به سرعت در کشورمان در حال توسعه بود تصمیم گرفتم بر روی پیشرفته ترین بخش این صنعت ( سیستم رانش) که می دانستیم دیگران نمی توانند به آن ورود کنند، فعالیتمان را شروع کردیم. طیبی بابیان این که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حد پایلوت فعالیتمان را در این بخش شروع کردیم افزود: در زمان تصویب برنامه ششم با پیشنهاد جهاددانشگاهی در حوزه تولید قطار ملی با ۸۵ درصد بومی سازی و ساخت آب شیرین کن ها با ۷۰ درصد تولید داخلی موادی را در این برنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی رساندیم که خوشبختانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت جهاددانشگاهی و تامین منابع این پروژه تعریف شد. رییس جهاددانشگاهی بابیان این که در این پروژه یک رام قطار هفت واگنه مترو ساخته شد اظهار داشت: بدنه قطار توسط واگن سازی تهران، سیستم رانش توسط جهاددانشگاهی و سایر بخش ها توسط دیگر شرکت های ایرانی ساخته شد و حداکثر طی ۱۸ ماه توانستیم آنرا به بهره برداری برسانیم که اکنون درحال انجام تست ها و استانداردهای حرکت آن هستیم که به سبب کمبود امکانات تست ها کمی طولانی تر شده است و امیدواریم در خرادماه آماده مسافر گیری شود. وی بابیان این که خوشبختانه امروز تولید قطار ملی مورد تائید وزیر محترم کشور قرار گرفت افزود: کشور ما در شرایطی قرار دارد که در بعضی زمینه ها که اقتصادیست باید خودکفا شود و جهاددانشگاهی تعداد زیادی از فناوری ها را انتخاب نموده است و تعداد خیلی از آنها به نتیجه رسیده و تعدادی نیز درحال نتیجه گرفتن است که امیدوار هستم امسال هم سه تا چهار پروژه بزرگ دیگر را شروع نماییم. طیبی بابیان این که یکی از پروژه هایی که علاقمند هستیم آنها را انجام دهیم قطارهای پرسرعت بین شهری است تا فاصله بین شهرها با سرعت بیشتری طی شود اظهار داشت: سرعت عمومی این قطارها در جهان ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است و ما این قابلیت راداریم که حداکثر ظرف مدت ۱۸ ماه بتوانیم یک رام قطار سه واگنه را با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بسازیم، البته ریل های کشورمان توان ۲۰۰ کیلومتر سرعت رادارند که می توان پروژه را با همین سرعت شروع کرد. وی بابیان این که مجموعه جهاددانشگاهی می خواهد بگوید که توان انجام کارهای بزرگ در کشور وجود دارد و این نهاد به سهم خود توانسته است فناوری هایی را تولید نماید که جز دانش روز دنیا به شمار می روند و موردنیاز کشورمان هستند اظهار داشت: اگر حمایت ها وجود داشته باشد حداکثر طی دو برنامه پنج ساله در کشور می توانیم به همه اهداف و نیازها دست یابیم که در این صورت جوانان این کشور همه صاحب شغل آبرومند و متناسب با شأن و منزلت خواهند شد و حتی آن هایی که مدرک های غیر مرتبط دارند نیز با آموزش مهارتی می توانند شغل موردنظر را پیدا کنند، اما به شرطی که از ظرفیت داخلی استفاده گردد و کار را نیز به کاردان ها سپرده شود. به گزارش بیست و یکم به نقل از مهر، وزیر کشور در این بازدید ضمن شرکت در تست سرعت قطار مترو ملی، پروسه داخلی سازی، امنیت، کسب استاندارها و زمان مسافر گیری و استفاده و تولید انبوه این قطار را جویا شد.
منبع: 21th.ir
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب