افزایش تاب آوری روی تردمیل با تمرینات تنفسی ۵ دقیقه ای

افزایش تاب آوری روی تردمیل با تمرینات تنفسی ۵ دقیقه ای

به گزارش بیست و یکم یک مطالعه جدید نشان داده است که تقویت ماهیچه های تنفسی از راه تمرینات مقاومتی می تواند افزایش تحمل تمرینات ورزشی را در افراد میانسال و سالمند به ارمغان بیاورد.


به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندانی که مزایای نوعی تمرین تنفسی را مطالعه می کنند، تحقیقات جدیدی را منتشر نموده اند که نشان داده است این تمرینات تنفسی چگونه می تواند ظرفیت ما را برای ورزش افزایش دهد.
همینطور نشان داده شده است که این روش در صورت انجام روزانه، جنبه های خاصی از متابولیسم را بهبود می بخشد و محققان پیشنهاد می کنند که میتوان از آن جهت کمک به تشویق افراد به سمت پیش گرفتن یک سبک زندگی فعال تر بهره برد.
تکنیکی که در مرکز این تحقیق قرار دارد بعنوان "تمرین قدرت عضلانی دمی با مقاومت بالا"(IMST) شناخته می شود که در دهه ۱۹۸۰ بعنوان راهی برای درمان بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی ظاهر شد. ایده این است که مدت زمان کوتاهی را صرف دم از راه یک دستگاه دستی کنید که هوا را در جهت مخالف مکش می کند و برای تقویت دیافراگم و سایر عضلات تنفسی کاربر مقاومت بوجود می آورد.
در حالیکه معمولا این روش شامل جلسات ۳۰ دقیقه ای است، سال قبل شاهد نتایج امیدوارکننده ای از انجام آن فقط در ۵ دقیقه بودیم. آن مطالعه نشان داد که در صورت تمرین روزانه، این دوره های کوتاه تمرین تنفسی می تواند منجر به کاهش شدید فشار خون و بهبود سلامت قلب و عروق شود و بعضی از مزایای آن حتی بعد از آخر برنامه تمرینی هم باقی می ماند.
حالا این مطالعه جدید توسط همان گروه از محققان به دنبال کشف چگونگی استفاده از "IMST" برای بهبود تحمل و تاب آوری ورزش در بزرگسالان میانسال و مسن است. دانشمندان، ۳۵ فرد بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر را انتخاب کردند و آنها را در یک گروه تمرین کننده پرفشار و یک گروه کنترل تمرینی کم فشار قرار دادند. هر دو گروه موظف شدند از یک دستگاه تنفسی برای حدود ۵ دقیقه در روز، در یک دوره ۶ هفته ای استفاده کنند.
بعد از اتمام این برنامه، گروه پرفشار ۱۲ درصد بهبودی را در آزمون زمان تاب آوری راه رفتن و دویدن روی تردمیل تا رسیدن به نقطه خستگی نشان دادند، در حالیکه این عملکرد در گروه کنترل کم فشار، بدون تغییر باقی ماند.
به قول "کیتلین فریبرگ" محقق ارشد دانشگاه "کلرادو بولدر"، دانشمندان همینطور سطوح تغییر یافته ۱۸ متابولیت مختلف را در گروه پرفشار مشاهده نمودند که عموما شامل آنهایی بود که نقش کلیدی و موثری در تولید انرژی و متابولیسم اسیدهای چرب دارند.
دانشمندان جلسات ۵ دقیقه ای روزانه "IMST" را راهی بالقوه برای جذاب تر کردن ورزش در بین افراد میانسال و مسن تر و در نهایت تشویق به پذیرش سبک های زندگی سالم تر می دانند.
"فریبرگ" می گوید: توسعه شکل های جدید تمرین بدنی که سبب افزایش پایبندی و بهبود عملکرد فیزیکی می شود، کلید کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های مزمن همراه با افزایش سن است. روش "IMST" امکان دارد یکی از این راهبردها برای ترویج پایبندی و بهبود مولفه های مختلف سلامت در میانسالی و سالمندی باشد.




منبع:

1401/01/16
10:03:19
0.0 / 5
213
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
بیست و یکم