راهکار جدید پژوهشگران چینی برای درمان کووید-19

بیست و یکم: پژوهشگران چینی بتازگی از طراحی ترکیب آنتی بادی کوکتل(cocktail antibody) برای درمان و پیش گیری از بیماری کووید-19 آگاهی داده اند.

به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از چاینا دیلی، پژوهشگران چینی در یافته های اخیر خود اظهار کرده اند ترکیب آنتی بادی کوکتل آنها اینطور است که می تواند چند ضربه به کروناویروس که عامل بیماری کووید-۱۹ است، وارد کند.
پژوهشگران دانشگاه پزشکی پایتخت(Capital Medical University) و آکادمی علوم چین(Chinese Academy of Sciences) در مطالعه اخیرشان از طراحی آنتی بادی مونولوکال انسانی دوگانه مقابل کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ آگاهی داده اند که یک جفت آنتی بادی غیررقیب از آنتی بادی های خنثی کننده انسانی به اسامی B۳۸ و H۴ را ترکیب می کند تا دو آنتی ژن را مورد هدف قرار دهد و بدین سبب با این رویکرد می تواند از اتصال ویروس به گیرنده آن پیشگیری کند.
پادتن های تَک تیره یا آنتی بادی مونوکلونال(Monoclonal antibodies) پادتن هایی تک گونه و همانند یکدیگر هستند. علت این همانندی این است که پادتن های مونوکلونال توسط نوعی سلول ایمنی همانندسازی شده از یک سلول والد تولید می شوند.
نتایج این مطالعه که این هفته در مجله Nature Immunology انتشار یافت، حاکی از آنست که آنتی بادی دو گانه یا bsAb۱۵ کارایی خنثی کننده بیشتری نسبت به آنتی بادی های والد خود دارد و فعالیت خنثی کننده قوی تری در مقابل نوع دلتا نشان داده است.
طی این مطالعه پژوهشگران جهش یافته های فرار دو آنتی بادی والد را انتخاب کردند و نشان دادند که bsAb۱۵ می تواند بطور موثری همه جهش یافته های فرار از آنتی بادی های منفرد را خنثی کند.
همین طور نشان داده شد که آنتی بادی جدید غلظت ویروس را در نخستی سانان غیرانسانی آلوده و موش های تراژنتیک آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین انسانی را می کاهد و آنرا به یک استراتژی بالقوه عملی و موثر برای درمان و پیش گیری از کووید-۱۹ شدید تبدیل می کند.

1400/12/14