باکتری که میزبان را با روشی متفاوت آلوده می کند!

به گزارش بیست و یکم نیش حشرات و ذرات معلق در هوا دو مورد از روش هایی هستند که عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها برای آلوده کردن میزبان از آنها استفاده می نمایند و الان زیست شناسان دانشگاه ایالتی سن دیگو متد جدیدی شناسایی کرده اند که یک نوع باکتری به وسیله آن سلول های گوناگونی در میزبان را آلوده می کند.

به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، این مطالعه که در مجله ی "Nature Communications" انتشار یافته است نشان داده است که چگونه گونه ی جدیدی از باکتری معروف به "Bordetella atropi" به میزبان خود که یک کرم لوله ای است حمله می کند.
این باکتری ظاهر خویش را به یک رشته بلند تغییر می دهد و در یک بازه زمانی ۳۰ ساعته بدون تقسیم شدن تا ۱۰۰ برابر اندازه یک باکتری معمولی رشد می کند.
محققان با تغییر ژن های "Bordetella atropi" دریافتند که انجام این فرایند متکی به ژن ها و مولکول هایی است که سایر باکتری ها هنگام قرار گرفتن در محیط های غنی از مواد مغذی از آنها استفاده می نمایند.
این در شرایطی است که باکتری های دیگر از این فرایند تنها برای ساخت سلول های بزرگ تر استفاده می نمایند اما باکتری B. atropi به صورت مداوم رشد می کند.
سایر باکتری ها اغلب در پاسخ به خطرها یا صدمه به دی ان ای تبدیل به رشته های بلند می شوند. این کار به آنها اجازه می دهد تا به رشد خود ادامه دهند اما تقسیم سلولی را تا وقتی که صدمه ناشی از فشار برطرف شود به تاخیر بیاندازند.
با این وجود حالا محققان شاهد انجام این فرایند و تبدیل شدن به یک رشته توسط باکتری B. atropi بعنوان راهی برای تکثیر در سلول های یک موجود زنده بودند.
آنها باور دارند که این گونه جدید، به سلول های میزبان حمله می کند، محیط غنی از مواد مغذی را شناسایی و فرایند رشته ای شدن را برای آلوده کردن سریع سلول ها و دسترسی به مواد مغذی بیشتر آغاز می کند.
"رابرت لوالن"(Robert Luallen) استاد زیست شناسی و محقق اصلی این مقاله می گوید: ما از یافتن کرم در زمین و کشف باکتری آلوده کننده آن به نحوه آلوده شدن کرم توسط باکتری رسیدیم. ما شاهد چیزی بودیم که پیش از این هیچ کس ندیده بود.
باآنکه نه باکتری و نه کرمی که لوالن مورد مطالعه قرار می دهد، انسان را آلوده نمی کنند اما امکان دارد این مکانیسم توسط عواملی که برای انسان هم بیماری زا هستند مورد استفاده قرار بگیرد.

1400/11/18