نتیجه تحقیقی در دانشگاه امیركبیر؛

امکان بهره برداری از نیروگاه دودکش خورشیدی در کشور

امکان بهره برداری از نیروگاه دودکش خورشیدی در کشور

پژوهشگران کشور با تحقیقات خود نشان دادند ایران، قابلیت بومی سازی و ساخت نیروگاه دودکش خورشیدی را دارد.



به گزارش بیست و یکم به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیر عارفیان دانش آموخته دکترای مهندسی مکانیک (تبدیل انرژی) دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «مدلسازی تحلیلی و تجربی رفتار دینامیکی نیروگاه دودکش خورشیدی با سامانه انباره گرمایی» اظهار داشت: افزایش بیش از پیش نیاز به انرژی الکتریکی در سطح ملی و بین المللی از یک سو و محدودیت ها و مخاطرات تولید توان الکتریکی از فناوری های سنتی سوخت های فسیلی از طرف دیگر، توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و در رأس آنها انرژی خورشیدی و بادی را الزام آور ساخته است.
عارفیان با اعلان اینکه قابلیت بومی سازی و ساخت نیروگاه دودکش خورشیدی در کشور وجوددارد، اظهار داشت: این پروژه گام مهمی در امتداد تجاری سازی و استفاده بزرگ مقیاس از این فنآوری بشمار می رود.
این محقق با اشاره به کاربرد پروژه اظهار داشت: کاربرد اصلی این پروژه در صنعت نیروگاهی (متوسط مقیاس و بزرگ مقیاس) و نیروگاه های انرژی های تجدیرپذیر است.
وی اضافه کرد: با این وجود سامانه دودکش خورشیدی و انباره های گرمایی در مقیاس کوچک قابل کاربرد در صنعت تأسیسات و تهویه مطبوع خانگی، تجاری و صنعتی هستند. همین طور از این فنآوری می توان در صنایع غذایی و به طور خاص خشک کن های خورشیدی غیرفعال (Passive) بهره برد.
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به خاصیت های طرح اظهار داشت: نیروگاه دودکش خورشیدی بعنوان یکی از تازه ترین فناوری های انرژی خورشیدی، می تواند مناسب ترین گزینه برای رقابت با نیروگاه های تولید توان رایج از نظر اقتصادی و صیانت از محیط زیست در عدم مصرف آب و عدم تولید آلاینده باشد.
وی اشاره کرد: بر این اساس و باتوجه به پتانسیل بالقوه کشور ایران از نظر اقلیم، تابش خورشیدی و اراضی مناسب و در دسترس، سیاست های بالادستی کشور و همین طور رویکرد جهانی نسبت به تولید توان در منطقه غرب آسیا و و شمال آفریقا، در پژوهش حاضر به مطالعه و بهبود رفتار زمانی این نوع نیروگاه پرداخته شده است.
وی با اعلان اینکه هزینه زمین و محل راه اندازی این نوع نیروگاه ها رایگان است، اظهار داشت: سوخت این نیروگاه رایگان بوده و در بیشتر نقاط جهان دردسترس است. همین طور این نیروگاه نیازمند هیچ نوع آب مصرفی در چرخه اصلی یا بعنوان سیال خنک کاری نبوده و در مقایسه با نیروگاه های تجدیدپذیر و خورشیدی دیگر نیز مزیت نسبی دارد. این مساله باتوجه به تشدید بحران آبی در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا حائز اهمیت می باشد.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: از جنبه اقتصادی هزینه تراز شده انرژی در پیکربندی بهینه این نوع نیروگاه ها از سایر نیروگاه های تجدیدپذیر کمتر بوده و با سایر فناوری های سنتی فسیلی رقابت می کند.
عارفیان اظهار داشت: با امکان سنجی هایی که در ایران شده ظرفیت استفاده از این نیروگاه ها وجود دارد.

1400/09/15
18:22:47
0.0 / 5
702
تگهای امکان بهره برداری از نیروگاه دودکش خورشیدی در کشور: پژوهش , تحقیقات , تولید , دانشگاه
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
بیست و یکم