معاونت علمی خبر داد؛

ورود موتورهای چهارچرخ برقی ایران ساخت به خیابان های تهران

ورود موتورهای چهارچرخ برقی ایران ساخت به خیابان های تهران

به گزارش بیست و یکم معاونت علمی و فناوری از ورود موتورهای چهارچرخ برقی ایران ساخت به خیابانهای تهران خبرداد.



به گزارش بیست و یکم به نقل از معاونت علمی و فناوری، چند روز پیش به یک خودروی برقی یا به صورت صحیح تر یک کوادسایکل مجوز پلاک گذاری داده شد. تولید اولیه این خودرو که درواقع یک موتورسیکلت برقی ۴ چرخ است در سال ۹۴ کلید خورد. باآنکه این موتورسیکلت در سال۹۸ ساخته شده اما تا وقتی که توانست استانداردهای لازم را به دست آورد، ماجراهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
علاوه براین، یک شرکت خودروساز هم اعلام نموده که در آینده نزدیک یک مدل خودروی برقی را تولید انبوه خواهد نمود. درحالی که دنیا حدودا استفاده از وسایل نقلیه برقی را به شکل جدی دنبال می کند، اما به نظر می آید که وسایل حمل و نقل برقی در کشور ما هنوز از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند.
این خودرو ها از انرژی تجدیدپذیر استفاده می نمایند و آلودگی ندارند. ازاین رو می توانند جایگزین مناسبی برای خودروهایی باشند که از سوخت های فسیلی استفاده می نمایند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که خویش را متعهد به پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان می داند، علاقه مند است که تولید این نوع از خودرو ها بیشتر شود. با این وجود مسئله فرهنگسازی در حوزه های مختلف مانند مردم، تولیدکنندگان و حاکمیت از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.
پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به لزوم حرکت کشور به سمت انرژی های پاک و تجدیدپذیر اشاره نمود.
کرمی یکی از مصادیق این حوزه را برقی شدن خودرو ها، موتورسیکلت ها، قطارها و وسایل دیگر حمل و نقل دانست و اظهار داشت: این کار هم برای مردم بعنوان استفاده کنندگان، هم برای تولیدکنندگان و هم برای حاکمیت بعنوان فراهم کننده زیرساخت و تسهیلات، احتیاج به فرهنگسازی دارد.
وی با اظهار تاسف از این که متولی اصلی سراغ این حوزه نرفته، اظهار داشت: معاونت علمی از زمان دولت قبل این کار را آغاز کرد و الان با جدیت درحال پیگیری آن است. ما یک پروژه طرح کلان ملی در زمینه موتور برقی electric engine داریم. وقتی ما چنین موتوری داشته باشیم در همه وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس، مترو، خودرو و وسایل نقلیه دیگر قابل استفاده خواهد بود.
کرمی همینطور ضمن اشاره به احتیاج به باتری برای موتور برقی تصریح کرد: باتری باید به صورت کامل در ایران تولید شود و الان ما حدودا به مرحله ۸۰درصد و در بعضی فناوری های باتری به مرحله تولید ۱۰۰درصد رسیده ایم.
کرمی ضمن اشاره به اقدامات انجام گرفته در مورد تولید لیفتراک برقی، اتوبوس، رام لوکوموتیو و رام قطار مترویی به وسیله شرکتهای دانش بنیان اضافه کرد: ریسک های شرکت دانش بنیان را معاونت علمی به عهده می گیرد، تسهیلات لازم را معاونت عرضه می دهد و حتی نمونه سازی اولیه را معاونت علمی به صورت کامل تقبل می کند.
جای خالی خودرو های تمام الکتریکی
دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق در زمینه خودرو های شخصی هم اضافه کرد: اگر خودرو های بزرگ وارد این حوزه شوند ما از آنها حمایت می نماییم و مبحث طرح کلان ملی فناوری در مورد آنها هم اجرا می شود. نمونه آن هم تارای برقی که در نمایشگاه ایران ساخت نمایش داده شد.
کرمی، درباره مشکلات قانونی برای دریافت استاندارد این موتورسیکلت ۴چرخ برقی و زمان بر بودن این فرایند اظهار داشت: وقتی نمونه اولیه این موتورسیکلت ساخته شد، مواجه شدیم با سازمان ملی استاندارد که می گفت این وسیله موتور سیکلت نیست، چونکه ۴چرخ دارد و باید استانداردهای خودرو را بگیرد. اما مسئله این بود که استانداردهای خودرو شامل ۳۰ استاندارد است که بعضی از آنها شامل استانداردهای بدنه، ترمز، ایربگ، انسان، ایمنی، آتشسوزی و موارد دیگر است. بنابراین، موتورسیکلت نمی توانست این استانداردها را کسب کند، چونکه بعنوان مثال نمی توانست ایربگ داشته باشد.
دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق همینطور معتقد است؛ در مقیاس بزرگ، ما۵۰ درصد مسیر راهبردی را طی کرده ایم. یعنی اگر سوال شود که آیا سال جاری در خیابان ها خودروی برقی دیده می شود، پاسخ مثبت است.
کرمی اظهار داشت: قیمت خودرو های برقی فعلی ایرانی در مقیاس موجود گران است، اما اگر کارخانه ای خط تولیدی داشته باشد که به تعداد زیاد تولید نماید یا رقابت افزایش یابد، هزینه های تولید کاهش و در نتیجه قیمت نهایی هم کاسته می شود.
وی همینطور به مبحث رقابت در این عرصه اشاره می کند و ادامه می دهد: به دنبال ایجاد رقابت و گریزان از انحصار هستیم.


منبع:

1400/08/13
20:32:26
0.0 / 5
197
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
بیست و یکم