سنگی كه سیاره كوتوله است، نه سیارك

به گزارش بیست و یكم دانشمندان اخیرا دریافته اند كه یك سنگ بزرگ كه چهارمین سیارك بزرگ در منظومه شمسی است، می تواند یك سیاره كوتوله باشد.

به گزارش بیست و یكم به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان تابحال تصور می كردند كه " هایجیا"( Hygiea) چهارمین سیارك بزرگ منظومه شمسی است. حال آنها با طبقه بندی جدیدی دریافته اند كه امكان دارد این سنگ بزرگ كوچك ترین سیاره كوتوله در منظومه شمسی باشد.
سیاره كوتوله در تعریف اتحادیه بین المللی اخترشناسی یك جرم آسمانی است كه در حال چرخش یك ستاره است و به اندازه ای غول پیكر است كه می تواند توسط نیروی خود به دور خود گردش كند.
"هایجیا" در كمربند سیاركی بین مریخ و مشتری قرار دارد و برای نخستین بار در سال ۱۸۴۹ میلادی كشف شد.
اخترشناسان معتقدند كه " هایجیا" قطری بیشتر از ۴۵۰ هزار كیلومتر دارد و یافته های جدید راجع به آن زمانی مشخص شد كه یك تیم بین المللی از ستاره شناسان با استفاده از تلسكوپ " وی ال تی "(VLT )، " هایجیا" را رصد كردند.
قبل از این هم دانشمندان در اطلاعات نجومی خود تجدید نظر كرده اند كه مشهورترین مثال آن "پلوتو" است كه در سال ۲۰۰۶ میلادی از یك سیاره، به سیاره كوتوله تغییر پیدا كرد.
علاوه بر پلوتو، سه سیاره كوتوله مشهور دیگر هم در منظومه شمسی وجود دارند.
البته تصاویر با كیفیت نشان داده است كه " هایجیا" با وجود اینكه با جاذبه خود احاطه شده است، فاقد دهانه های برخوردی در سطح خود است.
بدین سان محققان دریافته اند كه"" هایجیا" می تواند بعنوان یك سیاره كوتوله طبقه بندی شود.
نتایج این یافته های جدید در مجله "Nature Astronomy" منتشر شد.

1398/08/08