سطح نورد چینی ها بر بام جهان پا گذاشت
آکادمی علوم چین اعلام نمود یک سطح نورد هم اندازه اتومبیل که اخیراً یک یخچال طبیعی دور در فلات تبت را کشف کرده است، به نخستین ربات مستقر در بام جهان تبدیل گشته است.
به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا، سطح نوردان چینی قبلاً مریخ و آن سوی ماه را کشف کرده اند، اما خیلی از مناطق تبت از جهت دارا بودن محیط چالش برانگیز، همانند مناطق ممنوعه برای ربات ها بودند که بگفته دانشمندان گاهی اوقات با از سر رسیدن چالش هایی مانند برف سنگین یا ترک های یخی که در مریخ یا ماه یافت نمی شوند، فضای آنجا بدتر نیز می شود.
طبق گفته آکادمی علوم چین، "پاندنژ"(Pandengzhe) یا "کلایمر"(Climber) پنج روز را در Kuoqionggangri، یخچالی با بیش از ۵۵۰۰ متر(۱۸ هزار فوت) از سطح دریا گذراند و داده های دست اول بسیاری را با استفاده از ابزارهای مختلف تعبیه شده در خود جمع آوری کرد.
این سطح نورد در طول ماموریت خود، مجبور شد از زمینهای ناهموار، برف سنگین و آوار سنگی عبور کرده و از دامنه های شیب دار صعود کند. در کنار تمامی این موارد این سطح نورد همین طور مجبور بود در دمای بسیار پایین زنده بماند و در صورت قطعی برق مجدداً راه اندازی شود و از عبور بر سطح برخی ترک های مرگبار پنهان شده در زیر یخسارها جلوگیری نماید.
آکادمی علوم چین اظهار داشت که در آینده سایر سطح نوردان و هواپیماهای بدون سرنشین جای انسان ها در کاوش دورافتاده ترین نقاط تبت(منطقه ای که برای آینده کره زمین از اهمیت زیادی برخوردار است) را خواهند گرفت.
اگرچه کاوش علمی منطقه توسط دانشمندان غربی از اوایل دهه ۱۹۰۰ شروع شد، اما داده های جمع آوری شده از آنجا به علت صعب العبور بودن خیلی از مناطقش همچنان کم است.
مطالعه این منطقه می تواند درک دانشمندان از مواردی مانند گرمایش جهانی و ذوب شدن یخچال های طبیعی را افزایش دهد. ذوب شدن یخچال های طبیعی مشکلی جدی است که خطر رخ دادن بلایای طبیعی را زیاد می کند و یک تهدید در حوزه تامین آب میلیونها نفر به حساب می آید.
همچنین می تواند به انسان ها کمک نماید تا در مقابل فجایع احتمالی مانند فرار متان محبوس شده در خاک منجمد عظیم تبت که می تواند سبب واژگونی سیستم آب و هوایی سیاره ای شود، آماده شوند.
به زمین دائم یخ بسته و لایه همیشه منجمد خاک که به طور معمول در نواحی قطبی و نیمه قطبی یافت می شود، خاک منجمد(Permafrost) گفته می شود.
به دلیل وجود برخی چالش ها و مشکلات، پکن در پنج دهه گذشته موفق به سازماندهی اعزام تنها دو گروه علمی بزرگ در تبت شده است.
یک زمین شناس که سه سال پیش در تازه ترین عملیات شرکت داشت اظهار داشت که استفاده از ربات ها زندگی ما را نجات خواهد داد.
این محقق که به علت حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت که آنها در این سفر در مناطقی با ارتفاع زیاد که بطور مکرر برف می بارید و مانند "زمین کشتار"(killing grounds) بود، فعالیت داشته اند. ایشان سپس افزود که برخی از دانشمندان کشته شدند.
این سطح نورد با روشی مشابه دو سطح نورد "جیدربیت"(Jade Rabbit) و " ژورونگ "(Zhurong) که چین برای کشف ماه و مریخ از آنها استفاده کرده، با کاوش در منطقه بعد از ورود در یک منطقه هدف توسط بالگرد فعالیت می کند. در همین حال پژوهشگران می توانند در ارتفاعات پایین تر بمانند و داده هایی را که این سطح نورد می فرستد را کنترل کنند.
یوتو یا جیدربیت یک ماه نورد رباتیک و قسمتی از ماموریت چینی چانگ ای ۳ به ماه بود. این ماه نورد در یک دسامبر ۲۰۱۳ پرتاب شد و در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۳ به سطح ماه رسید.
این آکادمی اظهار داشت: موفقیت ماموریت "کلایمر" ثابت کرد که یک سطح نورد می تواند بطور موثر در انجام خیلی از کارها جای انسان را بگیرد. این یک انقلاب فنی در اکتشافات تبت است.
"کلایمر" قسمتی از برنامه ۱۳ میلیون یوانی(۲ میلیون دلاری) است که توسط دولت مرکزی در سال ۲۰۱۸ برای توسعه ربات های کاملاً خودران برای اکتشافات علمی در بلندترین فلات جهان شروع شده است. حالا انتظار می رود تعداد بیشتری سطح نورد در سایر مناطق تبت مستقر شوند تا در طولانی مدت داده های بیشتری را جمع آوری کنند.
طبق سایت این موسسه، این پروژه به رهبری" هی یوچینگ"(He Yuqing) متخصص رباتیک موسسه اتوماسیون شنیانگ آکادمی علوم چین در استان هیلونگ جیانگ، انجام شد و طی آن پژوهشگران توانستند بر برخی موانع فنی بزرگ غلبه کنند. سیستم هوش مصنوعی سطح نورد همین طور توانست شکاف های مهلک پنهان شده در زیر برف را شناسایی کرده و راهی برای دور زدن آن پیدا کند.
به گفته این موسسه، پژوهشگران راهکارهای ابتکاری برای این مشکلات(عبور از برخی قسمت های خاص) پیدا کردند که می توان به یک تایر به سبک ترَنسفورمر اشاره نمود که می تواند بطور خودکار در زمینهای مختلف تغییر شکل دهد تا بتواند بهتر حرکت نماید.
محققان این مطالعه همین طور ربات های دیگری را تولید کردند که می توانند همراه با کلایمر کار کنند. یکی از این ربات ها یک دستیار رباتیک برای دانشمندان شاغل در ایستگاه های تحقیقاتی سرنشین دار و یک هواپیمای بدون سرنشین که می تواند در ارتفاعات بیش از ۶۰۰۰ متر مستقر شده و در باد شدید کار کند، هستند.
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب