بومی سازی امولسیفایر قیر دیرشکن به منظور گسترش قیر سبز
به گزارش بیست و یکم، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تهران، از بومی سازی امولسیفایر قیر دیرشکن برای توسعه ی قیر سبز و کاهش وابستگی کشور اطلاع داد.
به گزارش بیست و یکم به نقل از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، معصومه حسن زاده کلاچای، عضو هیات علمی گروه طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران، با بیان اینکه امولسیفایر قیر دیر شکن قسمتی از مسیر ملی به سمت قیر سبز، کاهش مصرف انرژی و ارتقاء استانداردهای زیست محیطی در راه سازی است، در ادامه اظهار نمود: این محصول امکان تولید قیر امولسیونی را بدون حرارت بالا و بدون حلال های نفتی فراهم می آورد و بنابراین باعث کاهش آلودگی، افزایش ایمنی و توسعه فناوری های کم کربن می شود.
وی، اضافه کرد: این موفقیت، علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، زیرساخت توسعه نسل های جدید امولسیفایرهای سبز و تکمیل پکیج داخلی امولسیفایرهای قیر را در جهاد دانشگاهی تهران فراهم نموده است و می تواند زمینه ساز تجاری سازی، اشتغال دانش بنیان و صادرات منطقه ای باشد.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تهران، اشاره کرد: تولید امولسیفایر دیر شکن تابحال کاملا وارداتی بود، با دانش فنی داخلی انجام شده و می تواند وابستگی کشور را در یکی از مهم ترین مواد صنعت راه سازی کم کند.
تولید قیرهای سبز یا امولسیونی، توسعه راه های کم هزینه و کم کربن
حسن زاده، ضمن اشاره به اهمیت قیرهای امولسیونی در توسعه راه های کم هزینه و کم کربن اظهار داشت: قیر امولسیونی به عنوان نسل جدید قیر و با عنوان قیر سبز شناخته می شود و اهمیت بالای ی در کاهش مصرف انرژی و ارتقاء استانداردهای زیست محیطی دارد. عملکرد این نوع قیر به ماده ای کلیدی به نام امولسیفایر وابسته است.
وی، اضافه کرد: مسیر بومی سازی امولسیفایرها برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ با تولید امولسیفایر تند شکن شروع شد که بعد از ثبت اختراع، از سال ۱۳۹۰ وارد تولید صنعتی شد. این موفقیت نقطه آغاز خودکفایی کشور در این عرصه بود.
عضو هیات علمی گروه طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران، ضمن اشاره به تولید دومین محصول این خانواده اظهار داشت: در دو سال اخیر موفق شدیم امولسیفایر قیر دیر شکن را که یکی از مواد کاملا وارداتی و پرمصرف صنعت راه سازی است، با دانش فنی بومی طراحی و تولید نماییم. این محصول حاصل مهندسی معکوس نیست و برمبنای تحقیقات بنیادی در عرصه شیمی سطح و رفتار قیر ساخته شده است و الان تنها نمونه بومی دیر شکن در کشور بحساب می آید.
امولسیفایر دیر شکن بومی قابل رقابت با نمونه های خارجی
به گفته دکتر حسن زاده، نتایج آزمون های تخصصی نشان میدهد که امولسیفایر دیر شکن بومی از نظر پایداری امولسیون، رفتار شکست و سازگاری با قیرهای داخلی کاملا قابل رقابت با برندهای معتبر خارجی است و عملکرد آن توسط چند شرکت مصرف کننده تأیید شده است.
وی، ضمن اشاره به ابعاد اقتصادی این فناوری اظهار نمود: با عنایت به اینکه حدود ۷۰ درصد امولسیفایرهای مصرفی کشور از نوع دیر شکن است و این ماده به صورت کامل وارداتی بوده، تولید داخلی آن می تواند سالانه بین ۵/۱ تا ۳ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد نماید و کیفیت اجرای پروژه های راه سازی را ارتقا دهد.
دکتر حسن زاده، خاطرنشان کرد: امولسیفایر دیر شکن فقط یک ماده شیمیایی نیست، بلکه قسمتی از مسیر ملی به سمت قیر سبز، کاهش مصرف انرژی و توسعه فناوری های کم کربن است. این موفقیت علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، امکان توسعه نسل های جدید امولسیفایرهای سبز، اشتغال دانش بنیان و حتی صادرات منطقه ای را هم فراهم می آورد.
زیرساخت پایلوت نیمه صنعتی فعال برای تولید این ماده در اختیار جهاد دانشگاهی تهران
وی، افزود: جهاد دانشگاهی تهران حالا زیرساخت پایلوت نیمه صنعتی فعال برای تولید این ماده را در اختیار دارد و ظرفیت فنی موردنیاز برای ارتقا آن به مقیاس صنعتی وجود دارد. تحقق تولید انبوه این محصول نیازمند حمایت سیاست گذاران و نهادهای دولتی در اولویت دادن به تولیدات داخلی و مدیریت واردات است، چون این حمایت می تواند مسیر بومی سازی کامل امولسیفایرهای قیر و کاهش وابستگی کشور به نمونه های خارجی را تسریع کند.
این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تهران، خاطرنشان کرد: با فراهم شدن این شرایط، ایران می تواند در زمره معدود کشورهایی قرار گیرد که پکیج کامل امولسیفایرهای تند شکن و دیر شکن را با دانش فنی داخلی و امکان تولید در مقیاس صنعتی در اختیار دارد، گامی مؤثر در تقویت صنایع راه سازی، ارتقاء کیفیت پروژه های اجرایی و توسعه فناوری های سبز در کشور.
حسن زاده، توضیح داد که امولسیفایر قیر دیر شکن یکی از مواد کلیدی و فعلا کاملا وارداتی در فرمولاسیون قیرهای امولسیونی است که سهم قابل توجهی در پروژه های راه سازی و نگهداری روسازی دارد. برآوردهای کارشناسی نشان میدهد که حدود ۷۰ درصد از امولسیفایرهای مصرفی در کشور از نوع دیر شکن است و این ماده در کاربردهایی مانند آسفالت سرد، بازیافت روسازی، تثبیت خاک و مالچ پاشی کاربرد وسیع دارد.
منبع: 21th.ir
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان قرن بیست و یکم در مورد این مطلب