وقتی از ضرورت بازار ابری حرف می زنیم از چه می گوییم؟

وقتی از ضرورت بازار ابری حرف می زنیم از چه می گوییم؟

بیست و یکم: اگر کسب وکارهای آنلاین یک کشور را قسمتی از زنجیره درهم تنیده تصور نماییم زیرساخت ابری با بوجودآوردن بستری به هم پیوسته می تواند خدمات با کیفیت و امنیت غائی داده ها در این زنجیره کمک نماید.


به گزارش بیست و یکم به نقل از آروان کلاد، در این سال ها رشد بازار خدمات ابری از یک روایت عددی فراتر رفته است؛ یعنی افزایش مهاجرت بازار ابری بر طبق مطالعات، معادل ۶۳۷بیلیون دلار پیش بینی می شود که درنهایت این روند در کنار دیگر روندهای تحول دیجیتال، منجر به افزایش ارزش بازار ابری به ۲۶۹.۲۳ دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد شد. اما اگر بخواهیم فارغ از عددها به اهمیت زیرساخت ابری نگاه نماییم، باید به بخش ملموسی از تاثیر آن بر کسب وکارها و زندگی آنلاین مردم بپردازیم؛ دقیقا آن جایی که هر کشور به اندازه ی ظرفیت بهره مندی ش از روندهای نوین فناوری، با بهره گیری از زیرساخت ابری بستر بهبود زندگی دیجیتال شهروندانش را فراهم می آورد. در حقیقت زیرساخت ابری با پاسخ به نیازهایی مانند صرفه جویی در هزینه و راندمان عملیاتی، مقیاس پذیری و انعطاف پذیری برای کسب وکارها اهمیت دارد. از سویی هم با بهبود تجربه ی کاربری، امنیت داده ها و… زیست دیجیتال کاربران غائی این سرویس ها را بهبود می بخشد. و به این شکل به دو سر طیف ارائه دهنده و دریافت کننده ی خدمات آنلاین کمک می نماید. دقیقا این جاست که این پازل در یک اکوسیستم بزرگ تر می تواند معنا پیدا کند و در نهایت عددهای چندده برابری رشد این بازار در سال های آتی را برایمان باورپذیر کند. ماجرا همراهی در یک بازار ۶۴۰bilion دلاری است! همانطور که از تصویر زیر مشخص است، پیش بینی ها درباره ی ی رشد ۲۴درصدی بازار ابری بین المللی روایت می کند. یعنی تا سال ۲۰۲۹ مهاجرت سازمان ها و صنایع از زیرساخت های سنتی به زیرساخت ابری به چیزی معادل ۶۳۷.۱۳ بیلیون دلار خواهد رسید. نمونه های شبیه این نمودار در داده های بین المللی بسیار فراوانی است و آمارهای فراوانی از استقبال و احساس ضرورت صنایع و سازمان ها از مهاجرت به زیرساخت ابری می گویند؛ گزارش ها و مصاحبه های ارائه کنندگان جهانی زیرساخت ابری نشان میدهد که این فناوری از راه راندمان و مدیریت منابع، به صرفه جویی و سودآوری کمک می نماید.[۱] یا داده های مطالعه ای دیگر نشان میدهد که استفاده از زیرساخت ابری توانسته تا ۶۹درصد کاهش در زمان توقف برنامه ریزی نشده، ۴۳٪ زمان کم تر برای بازاریابی خاصیت های جدید محصولات، افزایش ۲۹درصدی تمرکز کارکنان بر نوآوری و ۲۰% صرفه جویی در هزینه در زیرساخت های فناوری را برای سازمان ها و صنایع پدید آورد[۲] بعلاوه در یک بررسی از مکنزی مشخص شد که استفاده از زیرساخت ابری می تواند ۱۰۱ مورد از ۲۰۷ اقدام در رابطه با کاهش کربن تا سال ۲۰۵۰ را عملی سازد (کاهش ۳۲گیگاتن دی اکسید کربن). به این علت خیلی از صنایع با دلیلهای در رابطه با مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی شان به سوی استفاده از زیرساخت ابری رفته اند. «صرفه ی اقتصادی» و «بهره وری عمومی» از دیگر دلایلی است که آمارها نشان میدهد بخش های مختلف انواع کسب وکارهای آموزشی، درمان، مالی و بانکی و صنایع بزرگی مانند پتروشیمی ها به سوی این زیرساخت مهاجرت می کنند. اما پرسش مهم این است که صنایع ایرانی بیشتر به کدام بخش از زیرساخت های ابری علاقه نشان داده اند؟ و چه خاصیت ای از این زیرساخت باتوجه به بازار ایران برایشان جذاب است؟ با اهمیت ترین نیازمندی های ابری صنایع و کسب وکارهای ایرانی
آروان کلاد در سال قبل چند مطالعه بازار درباره ی ی چند محصول ابری در ایران منتشر نموده است که با مرور هر کدام، رفتارشناسی متفاوتی نسبت به کاربر و کسب وکار ایرانی در انتخاب زیرساخت ابری می دهد؛ به این معنا با بررسی مجدد و درکنارهم این مطالعه ها می توان به این پرسش پاسخ داد که کسب وکارهای ایرانی به کدام محصول از زیرساخت های ابری بیشتر علاقه دارند؟ و چه خاصیت مشخصی از هر محصول را برای کسب وکارشان مفیدتر ارزیابی می کنند؟ و از این طریق بینشی نسبت به سازوکار بازار ایران داشت: کسب وکارهای ابری ایرانی در عرصه ی آموزش؛ هم گام و طبق الگوهای جهانی: در یک گزارش تحقیقی درباره ی ی پلت فرم ویدیویی آروان کلاد درباره ی ی بازار ایران مشخص شد که صنایع حوزه ی آموزش ایران دور از کلیشه هایی که احتمالن در ذهن مان نسبت به این صنایع داریم، عمل می کنند. جامعه ی آماری این بررسی از گروه مشتریان پلت فرم ویدیوی آروان کلاد بود و از آن جایی که آروان سهم بازاری حدود ۶۰درصدی در صنعت کلاد کشور دارد، می توان از مجموع این داده ها به برآوردی کلی نسبت به این محصول در کشور داشت. برای دقیق شدن این بررسی، حدود ۱۵۰۰ کسب وکار ایرانی با بیش ترین بازدید در پلت فرم ویدیوی آروان کلاد را معیار قرار دادیم. نتیجه آن شد که «آموزش»، چهارمین حوزه ی مهم پلت فرم ویدیوی آروان کلاد را تشکیل می دهد. در این بررسی بیش ترین استفاده را بر طبق نوع فعالیت در گروههای مختلف تقسیم کردیم؛ پلت فرم حوزه های پخش زنده ی ویدیویی، پلت فرم هایی با امکان بارگذاری محتوا از طرف کاربر (UGC)، ورزش، اخبار، آموزش و… تقسیم کردیم. کسب وکارهای حوزه ی Stream با بیش ترین سهم (۴۵درصد)، پس از آن کسب وکارهای ورزشی با سهم ۲۱درصد، اخبار با ۱۹درصد و آموزش با سهم ۹درصدی پس از این تقسیم بندی ها قرار گرفتند. سهم آموزش در بین حوزه های مختلف مشتریان آروان، می تواند نشان از هم راستایی تقاضای بازار ایران در نسبت با روندها و ترندهای جهانی باشد؛ یعنی انواع کسب وکارهای استفاده کننده از پلت فرم ویدیوی آروان کلاد دقیقن همان تناسبی از مصرف حوزه ی آموزش را نشان می دهند که در شرکت های بزرگ تجاری جهان وجود دارد. برای کسب وکارهای ایرانی بهبود زمان بارگذاری مهم تر است! در یک گزارش تحقیقی دیگر شاخصی به نام TTFB بررسی گردید. این شاخص مدت زمان نخستین درخواست HTTP از کاربر به سرور سایت و بازگشت آنرا می سنجد (Time To First Byte). استفاده از CDN برای بهبود وضعیت وب سایت ها در این شاخص بسیار موثر است. در ساده ترین تعریف به فاصله ی زمانی از لحظه ای که مرورگر کاربر، درخواست HTTPای را به یک وب سرور ارسال می کند تا آن زمان که نخستین بایت (Byte) پاسخ از سرور دریافت شود، TTFB می گویند. این شاخص شامل زمان صرف شده برای برقراری اتصال، ارسال درخواست HTTP و شروع دریافت پاسخ است. در حقیقت این معیار نشان میدهد که پاسخ گویی و سرعت یک وب سرور یا شبکه چه اندازه است. آخرین بررسی های آروان کلاد در شاخص TTFB از مجموع نزدیک ۵۶۹۲ دامنه که در بین داده های GoogleCrux بودند و از CDN استفاده می کردند، نشان داد که ۸۶درصد از دامنه هایی که در وضعیت خوب (Good) هستند از CDN آروان استفاده می نمایند. ۲۹درصد از دامنه هایی که از Arvancloud استفاده می کردند در وضعیت خوب (Good) است. ۴درصد از دامنه هایی که از Cloudflare استفاده می کردند در وضعیت خوب (Good) است. میانگین وضعیت پنج پروایدر دیگر هم در این شاخص در مجموع ۵درصد در وضعیت خوب (Good) است. سایت های پرترافیک ایرانی حتمن از یک CDN استفاده می کنند! در یک مطالعه بازار دیگر[۵] تمام دامنه های ایرانی دارای اینمادی بررسی گردید. در این مطالعه ارتباط میان رتبه و وزن دامنه ها (براساس میزان بازدیدکننده ها) و استفاده شان از CDN مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه بررسی نشان داد که هرچه رتبه ی سایت ها در رده بندی بالاتری باشند، از یک CDN استفاده می نمایند. همانطور که از نمودار زیر مشخص است، وزن دامنه هایی که از CDN استفاده نمی کنند در بازه ی ۱۰، ۰۰۰ تا ۵۰۰، ۰۰۰ بسیار بالاست و این نشان دهنده ی وجود تعداد درخورتوجهی از دامنه هایی است که با افزایش میزان وزن دامنه، کم تر احساس نیاز به CDN پیدا می کنند. به این علت می توان ادعا کرد که میان رتبه ی بالای دامنه ها و استفاده شان از سرویس CDN ارتباطی معنادار (افزایشی) وجود دارد. بعلاوه، بررسی دامنه های دارای اینماد نشان میدهد که ۵۹درصد از ۳۳هزار دامنه ی ایرانی دارای CDN، ترجیح می دهند که از CDN آروان کلاد بهره گیرند. کلادفلر با سهم ۳۲درصدی بازار در جایگاه دوم و دیگر ارائه دهندگان CDN با سهم ۹درصدی، در رتبه بندی های بعدی قرار دارند. صرفه جویی و راندمان، مهم ترین انگیزه جهت استفاده از دیتابیس مدیریت شده ابری! در یک بررسی دیگر با محصولی متفاوت رفتار صاحبان کسب وکارهای ایرانی سنجیده شد. در این مطالعه [۶]سه کسب وکار ایرانی در اندازه های بزرگ، متوسط و کوچک در وضعیت استفاده از محصول DBaaS (دیتابیس مدیریت شده ی ابری) و در وضعیت بدون استفاده از این محصول بررسی شدند. نتیجه این شد که کسب وکارها و صنایع در وضعیت استفاده از این محصول به طور متوسط کاهش ۴۰درصدی هزینه ها نسبت به راه اندازی در نمونه های سنتی آنرا تجربه خواهند کرد. در حقیقت اگر یک کسب وکار بجای استفاده از یک دیتابیس غیرمدیریت شده، این سرویس را از یک ارائه دهنده ی خدمات ابری تهیه نماید، تا ۱۰درصد برای کسب وکارهای بزرگ، ۵۹درصد در کسب وکارهای متوسط و ۵۳درصد در کسب وکارهای کوچک موجب صرفه جویی در کل هزینه های استفاده (راه اندازی، نگه داری و مدیریت) این سرویس می شود. دیتابیس مدیریت شده ی ابری یا Managed Database سرویسی است که در آن دیتابیس روی یک زیرساخت ابری میزبانی و از طرف پروایدر (شرکت ارائه دهنده ی خدمات ابری) راه اندازی، نگه داری و مدیریت می شود. اهمیت این سرویس در آنست که سازمان ها بجای راه اندازی و مدیریت دیتابیس ها می توانند از یک دیتابیس مدیریت شده ی ابری بهره گیرند که با سرعت بیش تر و با هزینه ی کم تری تمام موارد در رابطه با راه اندازی، نگه داری و مدیریت دیتابیس شان را به شرکت های ابری ارائه دهنده ی این خدمات بسپارند. بدین سان می توان گفت سرعت، راندمان و کاهش هزینه های پیرامونی می تواند برای کسب وکارهای ایرانی جزو مهم ترین انگیزه های استفاده از زیرساخت ابری باشد. زیرساخت ابری یک سود جمعی است! اگر کسب وکارهای آنلاین یک کشور را قسمتی از یک زنجیره ی درهم تنیده تصور نماییم. زیرساخت ابری با بوجودآوردن بستری به هم پیوسته میان آنها می تواند به سرعت، خدمات با کیفیت و امنیت غائی داده ها در این زنجیره کمک نماید. زیرساخت ابری با نقش واسط میان کاربر غائی خدمات آنلاین و کسب وکارها عنصر مهمی از یک زنجیره ی درهم تنیده است که می تواند گام مهمی از توسعه یک کشور و شاخص مهم تحول دیجیتال باشد. [۱] https: //aws.amazon.com/blogs/aws-insights/moving-from-on-premises-to-the-cloud-with-aws-delivers-significant-cost-savings-report-finds/?utm_source=chatgpt.com [۲] https: //aws.amazon.com/blogs/aws-cloud-financial-management/migrating-to-the-cloud-with-cost-manage ment-in-mind/?utm_source=chatgpt.com [۳] https: //www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/cloud-powered-technologies-for-sustainability [۴] https: //news.arvancloud.ir/fa/education-streaming-solution-۱۴۰۳/ [۵] https: //news.arvancloud.ir/fa/cdn-market-share/ [۶] https: //news.arvancloud.ir/fa/dbaas-market-research-۱۴۰۳/

1404/02/24
09:38:16
0.0 / 5
269
تگهای وقتی از ضرورت بازار ابری حرف می زنیم از چه می گوییم؟: management , آموزش , خدمات , درمان
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
بیست و یکم