شناسایی بیماری هایی که به آلزایمر ربط دارند

به گزارش بیست و یکم محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در یافته های اخیرشان از ارتباط بیماری قلبی عروقی به آلزایمر اطلاع داده اند.

به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از تی ان، بیشتر از ۲۰ سال است که محققان دریافته اند افراد مبتلا به فشار خون، دیابت، کلسترول بالا یا چاقی در مرض خطر بیشتری برای مبتلا شدن به بیماری آلزایمر قرار دارند. همه این شرایط می توانند بر مغز تأثیر گذاشته، به رگ های خونی صدمه رسانده و به سکته منجر شوند اما تابحال ارتباط بین بیماری قلبی عروقی در مغز و آلزایمر به رغم تلاشهای بسیار محققان غیرقابل توضیح باقی مانده بود.
حالا محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در مطالعه اخیرشان از کشف یک مکانیسم احتمالی اطلاع داده اند. نتایج این مطالعه نشان داد که ژنی به نام "FMNL۲" بیماری های مغزی-عروقی و آلزایمر را به هم مرتبط می کند که این امر نشان داده است که تغییرات در فعالیت FMNL۲ ناشی از بیماری عروق مغزی از پاکسازی موثر پروتئین های سمی از مغز جلوگیری می کند و در نهایت به بیماری آلزایمر منجر می شود.
نتایج این یافته ها می تواند راه توسعه روشی برای جلوگیری از آلزایمر در افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت، چاقی یا بیماری قلبی را هموار کند. دکتر "ریچارد مایکس"(Richard Mayeux)، نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: ما نه تنها یک ژن داریم، بلکه یک مکانیسم بالقوه هم داریم. محققان برای چند دهه تلاش در کشف این مورد داشته اند و من فکر می کنم که ما حالا آنرا دریافته و به یک موفقیت بزرگ دست یافته ایم.
طی این مطالعه محققان FMNL۲ را در یک بررسی گسترده ژنومی که برای کشف ژن های در رابطه با عوامل خطر بیماری قلبی عروقی و بیماری آلزایمر طراحی شده بود، پیدا کردند. پنج گروه از بیماران که هر کدام نماینده گروههای قومی مختلف بودند در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
ژن FMNL۲ در طول تجزیه و تحلیل شناسایی شد اما باز هم این که چه نقشی می تواند ایفا کند مشخص نبود ازاین رو محققان به بررسی بیشتر آن پراختند.

FMNL۲ و سد خونی مغزی
دکتر "کاقان کیزیل"(Caghan Kizil) از محققان این مطالعه اظهار داشت: ما این ژن FMNL۲ را داشتیم که در حد فاصل بین بیماری آلزایمر در مغز و عوامل خطر عروق مغزی قرار داشت. ازاین رو ما این ایده را داشتیم که FMNL۲ امکان دارد در سد خونی مغزی(جایی که سلول های مغز با عروق ملاقات می کنند) عمل کند.
سد خونی مغزی یک مرز نیمه تراوا و بسیار کنترل شده بین مویرگ ها و بافت مغز است که بعنوان دفاعی در مقابل عوامل بیماری زا و سموم در خون عمل می کند. آستروسیت ها(یک نوع تخصصی از سلول های مغزی) ساختار سد خونی مغزی را با تشکیل یک غلاف محافظ در اطراف رگ خونی ایجاد و آنرا حفظ می کنند. این غلاف آستروسیت برای پاکسازی آمیلوئید سمی(مجموعه پروتئین هایی که در مغز تجمع می یابند و به بیماری آلزایمر منجر می شود) باید شل شود.
انجام آزمایشات بر روی گورخرماهی وجود FMNL۲ را در غلاف آستروسیت تایید نمود و محققان دریافتند بعد از تزریق پروتئین های سمی به مغز، چنگال خویش را روی رگ خونی باز می کند تا برای پاکسازی آماده باشد. هنگامی که محققان عملکرد FMNL۲ را مسدود کردند، این انقباض رخ نداد و از پاکسازی آمیلوئید از مغز جلوگیری کرد. سپس همین فرایند در موش های تراژن مبتلا به آلزایمر تایید شد.
همین فرایند امکان دارد در مغز انسان هم رخ دهد. محققان مغز انسان بعد از مرگ را مطالعه کردند و افزایش بیان FMNL۲ را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، همراه با شکستن سد خونی مغزی و انقباض آستروسیت ها دریافتند.
محققان هم اکنون درحال بررسی ژن های دیگری هستند که می توانند در تداخل بین آلزایمر و بیماری عروق مغزی نقش داشته باشند.

1401/03/10