رقابت چین با ایلان ماسک و جف بزوس در گردشگری فضایی

رقابت چین با ایلان ماسک و جف بزوس در گردشگری فضایی

بیست و یکم: چین اهتمام دارد با گشودن ایستگاه فضایی خود به روی شهروندان عادی، با افرادی مانند ˮایلان ماسکˮ و ˮجف بزوسˮ در زمینه گردشگری فضایی رقابت کند.


به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، چین با گشودن ایستگاه فضایی خود که به زودی تکمیل می شود به روی شهروندان عادی، علاقه خودرا به گردشگری فضایی نشان داده است. این کشور امیدوار است که با این کار به رقابت با شرکت های خصوصی آمریکایی بپردازد که به "جف بزوس" (Jeff Bezos)، "ایلان ماسک" (Elon Musk) و "ریچارد برانسون" (Richard Branson) تعلق دارند.
"یانگ لیوی" (Yang Liwei) که در سال ۲۰۰۳ با تبدیل شدن به اولین فضانورد چینی حاضر در فضا تاریخ ساز شد، در اوایل ماه جاری به رسانه های چینی اظهار داشت که افرادی بدون تجربه آموزش رسمی فضانوردی، به زودی می توانند از ایستگاه فضایی "تیانگونگ" (Tiangong) بازدید کنند.
یانگ در پاسخ به این پرسش که آیا عموم مردم می توانند در تور تیانگونگ شرکت نمایند، اظهار داشت: این مساله به فناوری مربوط نیست، بلکه به تقاضا مربوط است و تا آن زمان که چنین تقاضایی وجود داشته باشد، می توان آنرا ظرف یک دهه محقق کرد.
یانگ بعنوان یکی از اعضای "کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین" (CPPCC) صحبت کرد که قسمتی از نشست های سیاسی سالانه چین در پکن را تشکیل می دهد. "ژو جیانپینگ" (Zhou Jianping) که بعنوان طراح اصلی برنامه پروازهای فضایی انسانی چین شناخته می شود، این اظهارات را تایید نمود و اظهار داشت که فضاپیمای سرنشین دار "شنژو" (Shenzhou) این کشور را می توان برای گردشگری فضایی استفاده نمود. در مجموع، این نظرات نشان می دهند که چین به دنبال ایجاد بازاری برای گردشگری فضایی است.
در هر حال، چین ابتدا باید ایستگاه فضایی دارای سه ماژول و T شکل را تکمیل کند و آنرا بطور کامل عملیاتی کند. چین می خواهد در امسال، شش ماموریت را برای تکمیل تیانگونگ انجام دهد. این برنامه ها شامل پرتاب دو ماژول جدید، دو ماموریت تامین محموله و دو ماموریت دارای سرنشین موسوم به "شنژو ۱۴" (Shenzhou 14) و "شنژو ۱۵" (Shenzhou 15) خواهد بود. همین طور انتظار می رود که این دو ماموریت، اولین برنامه رساندن خدمه را انجام دهند.
فضاپیمای شنژو، تنها گزینه برای هدایت گردشگران به فضا نخواهد بود. پیش تر گزارش شده که چین درحال کار کردن روی یک موشک قابل استفاده مجدد برای پروازهای فضایی انسان است که می تواند یک فضاپیمای سرنشین دار جدید، بزرگتر و قابل استفاده مجدد را به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کند. این روش جدید بدان معناست که افراد بیشتری می توانند بطور همزمان به فضا پرواز کنند.
"هوانگ کیو" (Huang Kewu)، مسئول پروازهای فضایی انسان در "شرکت علوم فضایی و فناوری چین" (CASC) اظهار داشت: در صورتیکه فضاپیمای شنژو می تواند تنها سه فضانورد را جابه جا کند، نسل جدید وسایل نقلیه فضایی سرنشین دار قادر به حمل شش تا هفت فضانورد خواهند بود.
گزینه های تجاری نیز درحال توسعه هستند. شرکت "CAS Space" که بخش تجاری "آکادمی علوم چین" (CAS) است، می خواهد تا سال ۲۰۲۵، امکان سفرهای فضایی را برای گردشگران فراهم آورد و ظاهرا از شرکت آمریکایی "بلو اوریجین" (Blue Origin) الهام گرفته است. در همین حال، شرکت هواپیماهای فضایی "اسپیس ترنسپورتیشن" (Space Transportation) نیز درحال توسعه یک موشک برای گردشگری فضایی و سفر کردن از نقطه ای به نقطه دیگر است که تحقق اولین پرواز زیر مداری را در سال ۲۰۲۵ در نظر دارد. پروازهای مداری، برای حدود سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی شده اند.
"وو جی" (Wu Ji)، پژوهشگر مرکز ملی علوم فضایی در آکادمی علوم چین اظهار داشت که امیدوار است شرکت های چینی بتوانند در بازار بین المللی گردشگری فضایی رقابت کنند. وی ادامه داد: برنامه های تجاری می توانند به کاهش هزینه ها و بهبود کارآیی کارهای فضایی کمک کنند.
اولین پروازهای گردشگری فضایی چین ممکنست تا چند سال دیگر انجام نشوند اما بنظر می رسد که این کشور بتواند راه های بسیاری را برای رسیدن گردشگران به فضا بوجود آورد.




منبع:

1401/01/04
14:16:58
0.0 / 5
613
تگهای رقابت چین با ایلان ماسک و جف بزوس در گردشگری فضایی: آموزش , پژوهش , شركت , فضاپیما
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
بیست و یکم