تاثیر مداخلات آموزشی بر وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان

تاثیر مداخلات آموزشی بر وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان

پژوهشگران کشور با انجام پژوهشی دریافتند که مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، می تواند وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان را کم کند.


به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا، نظر به شیوع بالای اعتیاد به اینترنت در دانشجویان، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش برمبنای الگوی اعتقاد بهداشتی بر وضعیت اعتیاد به اینترنت دانشجویان دختر در خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
نتایج نشان داد میانگین امتیاز آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، موانع درک شده و خودکارآمدی بین دو گروه مداخله و کنترل پیش از مداخله تفاوت مدلول داری ندارد اما در اثر مداخله آموزشی میانگین امتیاز این سازه ها، دو ماه پس از مداخله با تعدیل اثر نمره پیش از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری دارد.
این در حالیست که در میانگین امتیاز سازه منافع درک شده و میانگین امتیاز رفتار اعتیاد به اینترنت، همین طور فراوانی اعتیاد به اینترنت پس از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد.
این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده، نشان می دهد: بااینکه میانگین ها تاثیر مثبت مداخله آموزشی در افزایش امتیاز منافع درک شده و کاهش رفتار اعتیاد به اینترنت و همین طور درصدها نیز تاثیر مثبت مداخله آموزشی در کاهش فراوانی اعتیاد به اینترنت را نشان میدهد.
این مطالعه که که توسط محتشم غفاری و با همکاری مهسا احمدی، سکینه رخشنده رو و سهیلا خداکریم اردکانی انجام شده، اثربخشی طراحی مداخله آموزشی برمبنای سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بر کاهش فراوانی اعتیاد به اینترنت و اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از آنرا نشان میدهد.
طراحی مداخلات آموزشی برای کاهش اعتیاد به اینترنت در میان دانش آموزان و نوجوانان با بهره بردن از چارچوب های نظری مانند الگوی اعتقاد بهداشتی بطور جدی پیشنهاد می شود.



1400/09/26
23:33:53
0.0 / 5
427
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
لینک دوستان بیست و یكم
بیست و یکم