توسط مهندسان كشور؛

فناوری ساخت هواپیماهای دوزیست ایرانی ارتقا یافت

فناوری ساخت هواپیماهای دوزیست ایرانی ارتقا یافت

به گزارش بیست و یکم، یک شرکت هوافضا که در چارچوب یک طرح کلان فناوری به بومی سازی هواپیماهای شش نفره دوزیست مبادرت کرده بود با ارتقای فناوری ساخت این محصول حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن این هواپیماها را کاهش داده است.



به گزارش بیست و یکم به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت هوافضایی درنا در اسفند ماه سال ۱۳۶۷ توسط گروهی از مهندسان و تکنسین ها پایه گذاری شد. این شرکت، طراحی و ساخت هواپیماهای سبک در رده JAR-VLA و JAR ۲۳، ساخت قطعات فلزی، کامپوزیت، تبدیل قطعات فلزی به کامپوزیت و انجام پروژه در زمینه مواد مرکب را در دستور کار خود دارد. ازاین رو، زمینه اصلی فعالیت هوافضایی درنا، تولید محصولات کامپوزیتی است که بعنوان یک صنعت نوآورانه تلقی می شود. تیم طراحی شرکت درنا از زمان شروع به کار موفق به طراحی و ساخت دو هواپیمای تمام کامپوزیت شده است که هر دوی این هواپیماها الان در ایران به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار می گیرند. هواپیماهای پیکا -۱ و پیکا -۲ (که پیش از این به ترتیب پرنده آبی و پرنده آزاد نامیده می شدند) این دو محصول دارای گواهینامه ها و تاییدیه های لازم هستند. پیکا -۱ دارای گواهینامه VLA و پیکا -۲ دارای گواهینامه UL است.
شرکت درنا دارای گواهینامه DOA(Design and Organization Approval) از سازمان هواپیمایی کشوری بوده و همینطور دارای قابلیت طراحی و تولید قطعات فلزی و کامپوزیتی است که در صنایع مختلف کاربرد دارند.
هواپیمای پیکا -۳، آخرین هواپیمای طراحی شده توسط شرکت دانش بنیان درنا است که یک هواپیمای بال بالا و فوق سبک است که بر مبنای بالاترین استانداردهای اعمال شده در کشورهای اروپایی طراحی شده است، به همین جهت این هواپیما می تواند به راحتی خویش را با بازارهای فروش که نیازمند رعایت استاندارد UL هستند، مطابقت دهد.
انتصاری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوافضایی درنا در مورد هدفی که این شرکت در طرح کلان هواپیمای دو زیست دنبال می کند، توضیح داد: این نوع هواپیما از آنجائیکه باید هم در خشکی و هم در آب نشسته و برخاست کند، از طراحی دشواری برخوردار می باشد و به همین دلیل، در دنیا کمتر روی آن کار شده است. با این وجود، شرکت هوافضایی درنا، تولید این نوع از هواپیما را به علت نیاز بخشی از ارگان ها و نیاز کشور در دستور کار خود قرار داد تا کشور ما هم از این نوع هواپیما برخوردار شود.
وی در مورد کاربرد این نوع از هواپیماها عنوان کرد: اقلیم کشور و وجود دریا در شمال و جنوب کشور وجود چنین هواپیماهایی را در کشور لزوم می بخشد چون که به تبع وجود چنین اقلیمی، این نوع از هواپیماها در سفرهای دریایی و صنعت توریسم و همینطور اورژانس و نجات دریایی و.... کاربرد پیدا می کرد.
مدیر عامل شرکت هوافضایی درنا با اشاره به اینکه نمونه تحقیقاتی ساخت هواپیمای دو زیست، سال ۹۴ به ثمر نشست و مورد تائید بهره بردار قرار گرفت، اظهار داشت: بعد از تائید بهره بردار تولید این نوع از هواپیما عملاً آغاز شد و هم اکنون هم در مرحله ای دریافت گواهینامه از سازمان هواپیمایی هستیم تا طی آن دیگر شرکت ها و مردم و سازمان های غیر نظامی هم بتوانند از آن استفاده نمایند. برای دریافت این گواهینامه ما احتیاج به حمایت مالی معاونت علمی داریم تا بتوانیم نمونه این محصولات را به سازمان هواپیمایی عرضه و از آنها کسب مجوز نماییم.
انتصاری اظهار داشت: اگر بتوانیم گواهینامه مربوطه را دریافت نماییم، قادر خواهیم بود به مردم، سازمان ها و ارگان های غیر نظامی، مدارس آموزش خلبانی و مراکز گردشگری تفریحی در مناطق آزاد شمال و جنوب خدمات عرضه نماییم.
وی در مورد این که طرح مذکور در چه مرحله ای قرار دارد، اضافه کرد: برخی از هواپیماها به ارگان مربوطه عرضه شده تا تست های لازم را صورت بدهند و پس از انجام بررسی های لازم سفارش های جدید می گیریم.
انتصاری همینطور در مورد ظرفیت تولید این مجموعه خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید، همواره برپایه سفارش مشتری است در کنار هواپیمای دو زیست، مجوزهایی از سازمان هواپیمایی کشوری برای دو محصول دیگر داریم و گواهینامه های آنرا هم دریافت کرده ایم و چیزی حدود ۳۰ فروند از آنها را ظرف هفت، هشت سال قبل تولید کرده ایم؛ یکی از این محصولات، هواپیمای دو نفره و دیگری آن هواپیمای اسپرت است که افراد به صورت شخصی می توانند آنرا خریداری کنند و گواهینامه فوق سبک بگیرند و با آن پرواز کنند.
وی افزود: نوع دیگری از هواپیماهای دو نفره از جانب شرکت ما طراحی و ایجاد می شود که مناسب آموزش خلبانی در سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته است و ما تنها شرکتی بودیم که در سال ۱۳۷۲ پس از آمریکا توانستیم هواپیما فول ادونس کامپوزیت متریال را تولید نماییم.
به گفته او، این شرکت، مجوز تولید هواپیمای دو نفره تا سالی ۲۴ فروند و هواپیمای دو زیست - که بزرگ تر و نیازمند تجهیزات بیشتر است - تا سالی سه فروند را دارد.
انتصاری همینطور درباره ی قیمت و هزینه تمام شده ساخت هواپیمای دو زیست اظهار داشت: اگر بتوانیم تورم را کنترل را نماییم و در شرایط برابر حساب نماییم محصول ما تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان تر است، ضمن این که بومی سازی این نوع از هواپیماها صرفا کشور و جامعه را از این نوع تکنولوژی بی نیاز نمی کند بلکه در کنار این مهم، مواهب دیگری همچون ایجاد اشغال و ارتقا دانش فنی را هم به دنبال دارد. همچنین، از آنجاکه کار با این هواپیماها احتیاج به آموزش دارد و برای تعمیر و نگه داری آنها تجهیزات و تکنسین ضروری است عملاً با ساخت آن یک بازار اقتصادی رقم خورده و صنوف مختلف از مواهب آن بهره مند خواهند شد.
وی در انتها اضافه کرد: میزان ارزآوری هواپیمای اسپرت چیزی حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار یورو است. هواپیمای آموزش خلبانی در هر سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته ۲۵۰ هزار یورو و هواپیمایی آب نشین چون از تکنولوژی پیشرفته تری برخوردار بوده و تجهیزات بیشتری دارد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است
به باور او، مزیت هواپیماهای ساخت داخل فارغ از بومی سازی این تکنولوژی، کاهش هزینه های ناشی از تعمیر و نگه داری نمونه های مشابه خارجی است که خود اغلب چند برابر هزینه خرید این نوع از هواپیماها را به کشور تحمیل می کند.
انتصاری، در انتها خاطرنشان کرد که به دنبال عملیاتی سازی این طرح کلان عملاً امکان اشتغال، ۶۰ تا ۱۲۰ نفر هم رقم خورد که در صورت افزایش ظرفیت تولید و حمایت دولت و معاونت علمی این میزان اشتغال زایی افزایش هم خواهد یافت.


منبع:

1402/11/08
16:07:35
0.0 / 5
268
تگهای فناوری ساخت هواپیماهای دوزیست ایرانی ارتقا یافت: آموزش , استاندارد , تحقیقات , تكنولوژی
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
بیست و یکم