تولید پارچه كیسه های هوای خودرو در كشور

تولید پارچه كیسه های هوای خودرو در كشور

به گزارش بیست و یكم محققان در یك شركت دانش بنیان در دانشگاه صنعتی امیركبیر توانستند پارچه كیسه هوا را داخلی سازی كنند و نیاز شركتها را مرتفع سازند.



به گزارش بیست و یکم به نقل از دانشگاه امیرکبیر، محمد کریمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: کیسه های هوای خودرو همچون تجهیزات ایمنی هستند که همراه کمربند یمنی از تلفات و صدمات وارده به سرنشینان خودرو در هنگام تصادفات به میزان زیادی می کاهند.
وی اضافه کرد: پارچه کیسه هوای خودرو یک منسوج فنی به حساب می آید که بافت و پوشش دهی آن احتیاج به دانش فنی و مهندسی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: هنگام وقوع تصادف، تمامی فرایند تشخیص، بادکردن و تخلیه کیسه هوا در مدت زمان بسیار کوتاهی، کمتر از یک دهم ثانیه صورت می گیرد. در اثر انفجاری که رخ می دهد، کیسه هوای خودرو منبسط و از گازهای داغ با دمای بیشتر از ۹۰۰ درجه سلسیوس پر می شود. واضح است که پارچه تشکیل دهنده کیسه هوا باید دارای خواص منحصربفردی از لحاظ فیزیکی، مکانیکی و حرارتی باشد تا تحمل فشار و حرارت زیاد ناشی از گاز داغ و همینطور ضربه واردشده از سوی سرنشین را دارا باشد.
وی افزود: یک شرکت دانش بنیان با تاکید بر دانش فنی متخصصین خود و فناوریها و امکانات تولیدی موجود در کشور توانسته است برای نخستین بار تولید این محصول را در مقیاس تجاری انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه داخلی سازی این محصول علاوه بر کارآفرینی و اشتغال زایی و پیشگیری از خروج ارز از کشور، سبب میشود بخشی از ظرفیت خالی بافندگی و تکمیل صنایع نساجی بکار گرفته شده و بدون انجام سرمایه گذاری جدید، تولید این محصول در داخل کشور امکان‎پذیر شود، بیان نمود: هم اکنون پارچه کیسه هوای خودرو کاملا وارداتی بوده و از کشورهایی همچون چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان تأمین می شود.
به گفته کریمی، محصول تولیدی توسط آزمایشگاههای مرجع داخل و خارج از کشور ارزیابی شد و همینطور کلیه آزمونهای کیسه هوای دوخته ‏شده هم با موفقیت همراه شد..
وی با اشاره به اینکه طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷، با وجود پیگیریهای مکرر، شرکتهای خودروساز حاضر به همکاری برای تولید انبوه پارچه کیسه هوا نشدند، بیان نمود: در سال ۱۳۹۷ یک شرکت طی تفاهم نامه ای آمادگی خویش را برای سرمایه گذاری در فرآیند تولید محصول و خرید آن اعلام نمود.
به گفته وی، طبق این تفاهم نامه، تولید پارچه کیسه هوای خودرو با استفاده از ماشین آلات و فناوری‏های موجود در کشور شروع شد و تابحال پارچه موردنیاز برای تجهیز بیشتر از ۳۰۰۰ خودرو (کیسه هوای راننده و سرنشین) در اختیار این شرکت قرار گرفته است.
قابلیت نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزیت های این پارچه ها تصریح کرد: قابلیت کنترل نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا عامل مهمی است که باید در طراحی ساختار پارچه کیسه هوا مدنظر قرار گیرد. بعد از پرشدن کیسه، گاز نیتروژن باید در مدت زمان مشخصی از سوراخ‏های تعبیه شده روی کیسه بیرون برود.
وی افزود: خروج کنترل نشده گاز، سبب آسیب دیدن سرنشین می‏شود؛ ازاین رو وقت زیاد و دانش تخصصی فراوان برای بهینه سازی مرحله پوشش دهی پارچه در مقیاس صنعتی صرف گردید و بدین ترتیب نفوذپذیری پارچه در مقابل گازها به حد صفر کاهش داده شد. ایجاد پوشش بسیارنازک و یکنواخت بر روی پارچه علاوه بر افزایش کارایی محصول، صرفه جویی ارزی و کاهش قیمت تمام شده محصول را به همراه دارد.
کریمی عنوان کرد: هم اکنون عمده خودرو های تولیدی در کشورهای پیشرفته، علاوه بر کیسه های هوای جلویی مجهز به کیسه های هوای جانبی، کیسه های هوای محافظ زانو، کیسه های هوای محافظ سر، کیسه هوای محافظ عابرین پیاده و سایر کیسه های هوا برای سرنشینان عقب هستند. ازاین رو احتیاج به این محصول در آینده توسعه پیدا می کند و تولید اقتصادی محصول حمایتهای مالی و توجه وزارتخانه صمت و سایر نهادهای مرتبط را می طلبد.
به گفته وی، توسعه این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.

1399/03/25
13:57:02
5.0 / 5
160
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لینک دوستان بیست و یكم