یک شهاب سنگ مریخی، اسرار بنیادین زمین را فاش می کند

بیست و یکم: یک گروه بین المللی از پژوهشگران تلاش می کنند با بررسی یک شهاب سنگ مریخی، به پرسش های اساسی خود در مورد زمین پاسخ دهند.

به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، مریخ و کشور ایسلند چه خاصیت های مشترکی دارند؟ چنین خاصیت هایی در این روزها زیاد نیست اما بیش از ۴.۵ میلیارد سال پیش، این امکان وجود داشت که سیاره سرخ، پوسته ای مشابه با ایسلند امروزی داشته باشد. این کشف که در قدیمی ترین قطعات به دست آمده از مریخ یافت شده است، می تواند اطلاعاتی را در مورد سیاره ما عرضه نماید که طی میلیاردها سال حرکت زمین شناسی از بین رفته است و همچنین، می تواند به توضیح این مساله کمک نماید که چرا زمین به سیاره ای تبدیل گشته است که تنوع گسترده ای از حیات را در خود نگه می دارد اما مریخ اینگونه نیست.
این اطلاعات در مورد گذشته زمین، ازطریق یک گروه پژوهشی بین المللی به دست آمده اند. این پژوهش، جزئیاتی را در مورد چگونگی یافتن منشاء مریخی یک شهاب سنگ ۴.۴۸ میلیارد ساله توضیح می دهد که بطور غیررسمی "بلک بیوتی"(Black Beauty) نامیده می شود. منشا این شهاب سنگ، یکی از قدیمی ترین مناطق مریخ است.
"والری پایره"(Valerie Payré)، پژوهشگر بخش نجوم و علوم سیاره ای "دانشگاه آریزونای شمالی"(NAU) و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: این شهاب سنگ، اولین مرحله از تکامل مریخ و همه سیارات مشابه زمین را ثبت نمود. از آنجائیکه زمین عمدتاً به سبب تکتونیک صفحه ای، سطح قدیمی خودرا از دست داد، مشاهده چنین تنظیماتی در زمینهای بسیار باستانی مریخ، روزنه ای نادر به سمت کشف اطلاعاتی در مورد سطح زمین باستانی است که ما آنرا مدت ها قبل از دست داده ایم.

مریخ در مورد زمین چه می گوید؟
این گروه پژوهشی به سرپرستی "آنتونی لاگین"(Anthony Lagain)، پژوهشگر "دانشگاه کورتین"(Curtin University) استرالیا، محل پیدایش شهاب سنگ مریخی "بلک بیوتی" با نام رسمی "Northwest Africa 7034" را جستجو کردند. این شهاب سنگ که ترکیب شیمیایی آن نشان میدهد که مریخ فعالیت آتشفشانی داشته، اولین مرحله از تکامل مریخ را ثبت کرده است. بااینکه شهاب سنگ بین پنج تا ۱۰ میلیون سال پیش و بعد از برخورد یک سیارک، از سطح مریخ به بیرون پرتاب شد اما منطقه منبع و زمینه زمین شناسی آن، یک راز باقی مانده است.
این گروه پژوهشی، خواص شیمیایی و فیزیکی بلک بیوتی را مورد بررسی قرار دادند تا مشخص کنند که از کجا آمده است. آنها دریافتند که بلک بیوتی، از منطقه موسوم به "Terra Cimmeria-Sirenum" آمده که یکی از باستانی ترین مناطق مریخ است. ممکنست که این منطقه، سطحی شبیه به قاره های زمین داشته باشد. اجرامی مانند مریخ دارای دهانه های برخوردی در سراسر سطح خود هستند؛ بدین سبب یافتن مورد مناسب، چالش برانگیز است. لاگین و گروهش در پژوهش پیشین خود، یک الگوریتم تشخیص دهانه ابداع کردند که از تصاویر واضح سطح مریخ برای شناسایی دهانه های برخوردی کوچک استفاده می نماید. آنها در این پژوهش توانستند محتمل ترین محل پرتاب را پیدا کنند. این محل، دهانه "کاراتا"(Karratha) نام دارد. لاگین اظهار داشت: این پژوهش، راه را برای یافتن محل پرتاب سایر شهاب سنگ های مریخی هموار کرد تا جامع ترین دیدگاه در مورد تاریخ زمین شناسی سیاره سرخ ایجاد شود.
پایره، ماهیت و نحوه شکل گیری پوسته مریخ را بررسی می کند تا بفهمد که آیا زمین و مریخ، گذشته مشترکی دارند که شامل پوسته شبیه به قاره و اقیانوس باشد یا خیر. او از مشاهدات مداری ثبت شده در این منطقه استفاده می نماید تا به بررسی این مساله بپردازد که آیا آثار آتشفشانی مشابه ایسلند، در مریخ وجود دارند یا خیر.
پایره اظهار داشت: پیچیدگی پوسته مریخ تا امروز درک نشده است و دانستن منشأ این قطعات اعجاب انگیز باستانی می تواند به کاوش در منطقه Terra Sirenum-Cimmeria منجر شود که حقیقت تکامل مریخ و شاید زمین را در خود پنهان کرده است. این پژوهش، راه را برای یافتن محل پرتاب سایر شهاب سنگ های مریخی هموار می کند و جامع ترین دیدگاه را در مورد تاریخ زمین شناسی مریخ ارائه می دهد. همچنین، این پژوهش به یکی از جالب ترین پرسش ها پاسخ می دهد. پرسش این است که چرا مریخ حالا خشک و سرد است و بسیار متفاوت از زمین تکامل یافته که یک سیاره شکوفا جهت زندگی به شمار می رود؟
الگوریتم این گروه پژوهشی، برای تشخیص دهانه های برخوردی موجود در عطارد، ماه و سایر اجرام مشابه زمین نیز سازگار شده است. از این الگوریتم می توان برای مساعدت با کشف سابقه جغرافیایی این اجرام و پاسخ دادن به پرسش های اساسی در مورد شکل گیری و تکامل آنها استفاده نمود. این پژوهش، نقطه آغازی برای هدایت پژوهش های آینده در مورد منظومه شمسی است.
این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

1401/04/22