بیم و امید در مورد ایمنی خودروهای خودران

ربات ها راننده بهتری هستند یا انسان ها؟!

ربات ها راننده بهتری هستند یا انسان ها؟!

۳۶۳ مورد تصادف خودرو های خودران شرکتهای ˮتسلاˮ و ˮهونداˮ نشان داده است که چرا خودرو های خودران امکان دارد حتی چند دهه از ایمنی کامل به دور باشند، اما این در شرایطی است که در مدت مشابه، شاهد بیشتر از ۴۰ هزار تصادف بوده ایم که رانندگان انسانی در آنها مقصر بوده اند.


به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از کانورسیشن، گزارش ها از آن حکایت می کند که خودرو های خودران شرکتهای "تسلا" و "هوندا" در طول یک سال، ۳۶۳ تصادف داشته اند. این در شرایطی است که به ما وعده داده شده بود که در آینده ای بسیار نزدیک، خودرو های خودران نیازهای ما را برآورده خواهند کرد و حتی مالکیت وسیله نقلیه دیگر غیرضروری خواهد شد و ربات ها به سرعت و به شکل کارآمد، سفارش های ما را تحویل می دهند و ما در حالیکه در خودروی خودران خود هستیم، می توانیم چند ساعت بیشتر کار یا استراحت نماییم.
البته حداقل در بعضی از این موارد، پیشرفت هایی حاصل شده است. پردیس های دانشگاهی و شهرهای سراسر آمریکای شمالی در واقع شاهد حضور رو به رشد ربات های کوچک تحویل دهنده غذا هستند و به همین ترتیب، اخیراً مشارکت های جدیدی برای توسعه و آزمایش ایمنی کامیون های خودران اعلام شده است. همینطور خودرو های نیمه خودران در خیلی از شهرهای جهان درحال تردد هستند.
اما از طرفی، گذار به سمت خودرو های کاملا خودران متوقف شده است، چون که در سال ۲۰۲۱، کارشناسان برتر این صنعت اعلام نمودند که توسعه سیستم های رانندگی کاملا خودکار و ایمن، آن طور که پیشبینی می شد ساده نیست. در بین آنها، خود "ایلان ماسک" اعتراف کرد که توسعه فناوری مورد نیاز برای عرضه خودرو های کاملا خودران و ایمن، دشوارتر از آن چیزی است که فکر می کرده است.
تناقض خودکارسازی
چند روز پیش زمانی که "اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های ایالات متحده"(NHTSA) اعداد و ارقامی را منتشر نمود که نشان می داد خودرو های "تسلا" مسئول تقریباً ۷۰ درصد تصادفات در ارتباط با خودرو های به اصطلاح خودران سطح ۲ هستند، به دنبال آن اخبار بد بیشتری منتشر گردید.
بعضی از این خودرو ها اصطلاحا کاملاً خودران هستند و قادر به رانندگی بدون هیچ گونه دخالتی از طرف راننده هستند. بعنوان مثال، خودروی "ویمو وان"(Waymo One) در شهر فینیکس در ایالت آریزونا یک سرویس سواری است که هم اکنون خودرو های خودران را در یک مسیر آزمایشی مستقر کرده است.
سیستم های خودران سطح ۲ مانند سیستم خودران شرکت تسلا معروف به "اتوپایلت"، از رانندگان می خواهند که همیشه هوشیار و آماده باشند، حتی زمانی که سیستم موقتاً کنترل فرمان و گاز را به دست می گیرد. در این سیستم ها بمحض این که شرایط ترافیک یا جاده برای عملکرد سیستم کافی نباشد، کنترل به راننده باز می گردد تا کنترل دستی وسیله نقلیه را در اختیار بگیرد.
مهندسی عوامل انسانی یک زمینه تحقیقاتی بین رشته ای است که به بررسی نحوه تعامل انسان با فناوری خودرو می پردازد. محققان این حوزه سال ها بر خطرات ایمنی رانندگی خودکار تاکید کرده اند، بخصوص زمانی که سیستم از راننده می خواهد نقص های فناوری آنرا جبران کند تا بتواند به شکل ایمن کار کند.
این موردی است که بعنوان "تناقض خودکارسازی" یا "پارادوکس اتوماسیون" شناخته می شود که در آن، هرچه وسیله نقلیه خودکارتر باشد، کارکرد صحیح با آن برای انسان دشوارتر است.
اعتماد بیش از اندازه به توانایی خودروی خودران
یکی از برجسته ترین خطرات کارکرد خودرو های خودران سطح ۲ زمانی است که رانندگان توانایی های سیستم خودران را به درستی نمی شناسند. این مساله اغلب منجر به رفتارهای ناایمن مانند خواندن کتاب یا چرت زدن در حین حرکت خودرو می شود.
در سال ۲۰۲۱، گزارش های زیادی در خصوص رفتارهای ناایمن و خطرناک پشت فرمان خودرو های سطح ۲ وجود داشت که "NHTSA" از سازندگان این خودرو ها خواست گزارش و بررسی تصادف هایی را که در این سیستم ها رخ داده بود، آغاز کنند.
گزارش های اولیه که در ژوئن ۲۰۲۲ انتشار یافت، نشان داد که از سال ۲۰۲۱ تاکنون، خودرو های "تسلا" و "هوندا" به ترتیب در ۲۷۳ و ۹۰ تصادف گزارش شده دخیل بوده اند و بیشتر تصادفات در ایالت های تگزاس و کالیفرنیا رخ داده است.
در حالیکه این داده ها تصویری ناگوار از ایمنی این سیستم ها عرضه می دهند، اما در مقایسه با بیشتر از ۴۰ هزار تصادف مرگبار گزارش شده که تنها در سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده رخ داده است، رنگ می بازند.
بعنوان بخشی از گزارش "NHTSA"، بعضی از محدودیت های روش شناختی این مطالعه برجسته شده است که حاکی از ناقص بودن بعضی از داده های منبع و عدم در نظر گرفتن حجم کل خودرو ها یا مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه است.
این گزارش به معنای آخر توسعه و استفاده از خودرو های خودران نیست، بلکه تاکید می کند که تا استقرار گسترده خودرو های خودران ایمن احیانا سال ها و حتی دهه ها فاصله داریم.




منبع:

1401/04/06
12:22:08
0.0 / 5
657
تگهای ربات ها راننده بهتری هستند یا انسان ها؟!: آزمایش , تحقیقات , دانشگاه , ربات
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بیست و یکم