فناوری نانو کارایی محصولات آرایشی و بهداشتی را افزایش داد

فناوری نانو کارایی محصولات آرایشی و بهداشتی را افزایش داد

به گزارش بیست و یکم یک شرکت دانش بنیان از فناوری نانو و نانوذرات در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نمود.


به گزارش بیست و یکم به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا شاهینی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از اثربخشی بالای فناوری نانو در محصولات آرایشی و بهداشتی اطلاع داد و اظهار داشت: با این فناوری، فضای کاری قابل توجهی برای تولید محصولاتی نظیر کرم های ضدآفتاب نانویی در کشور وجود دارد. وی درباره نقش فناوری نانو در صنعت آرایشی و بهداشتی اظهار داشت: این صنعت دارای سه بخش مختلف است. مراقبت بهداشتی (Personal Care)، آرایشی و بهداشتی (Cosmeceutical) و بخش آرایشی (Make Up). فناوری نانو وارد هر سه بخش شده و هم اکنون محصولات نانویی در هر سه بخش در بازار وجود دارد. وی افزود: علاقه مندان ورود به این حوزه باید قبل از وارد شدن به صنعت آرایشی و بهداشتی دقیقاً مشخص کنند که به کدام بخش قصد ورود دارند. در ایران حوزه آرایشی و بهداشتی (Cosmeceutical) بیشتر مورد توجه بوده و مقالات و محصولات در این بخش بیشتر است. شاهینی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری نانو در این صنعت معمولاً برای سه هدف درمانی، بهبود کیفیت محصولات فعلی و پیشگیری از آثار منفی (مانندبلوک کردن پرتو خورشید) انجام می شود، اظهار داشت: کاربرد فناوری نانو در صنعت آرایشی و بهداشتی تنها در کرم های ضد آفتاب نیست و به طیف وسیع کاربردهای فناوری نانو در این صنعت مرتبط می باشد. ایشان در ادامه به تشریح کرم های ضدآفتاب نانویی پرداخت و اظهار داشت: «در کرم های ضدآفتاب از مواد شیمیایی جاذب برای جذب پرتوها استفاده می شود و در کنار آن از مواد بازتاب دهنده هم برای بازتابش نور خورشید استفاده شده است؛ نانوذرات معمولاً بعنوان بازتاب دهنده کیفیت کرم ها را بهبود داده اند. در این میان نانوذرات تیتانیم و اکسید روی همچون پرکاربردترین نانوذرات مورد استفاده در کرم های ضدآفتاب هستند. مدیرعامل شرکت از تولید این نانوذرات با همکاری دانشگاه صنعتی شریف اطلاع داد و اظهار داشت: این نانوذرات برای تولید محصولات شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. شاهینی از کاربردهای نانولیپوزم، به استفاده از آن در تولید خمیردندان، دئودورانت، ضدچروک و کرم های روشن کننده اشاره نمود. وی افزایش نفوذپذیری لیپوزم به پوست را عامل افزایش کارایی محصولات نانویی حاوی لیپیوزم دانست. نانوآمولوسیون ها هم در مرطوب کننده ها بعنوان عامل آبرسان عمل می کنند. از نانوکربن ها در تولید لوازم آرایشی نظیر ریمل و خط چشم استفاده می شود که سمیت رنگ های تجاری مورد استفاده در این محصولات را کم می کند. وی ادامه داد: محصولات این شرکت به کشورهای لبنان، عراق، افغانستان و کویت صادر می شود.


منبع:

1401/03/28
09:34:36
0.0 / 5
465
تگهای فناوری نانو کارایی محصولات آرایشی و بهداشتی را افزایش داد: تولید , دانش بنیان , دانشگاه , شركت
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
بیست و یکم