اولین بازیابی یک پهپاد گرملینس در هوا

اولین بازیابی یک پهپاد گرملینس در هوا

به گزارش بیست و یکم آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا-DARPA) برای نخستین بار با موفقیت یک پهپاد گرملینس را درحال پرواز بازیابی کرد که این اتفاق، یک دستاورد مهم برای ارتش آمریکا بشمار می رود.


به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، بعد از تلاشهای متعدد، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده که معمولا با نام "دارپا" شناخته می شود، تأیید کرد که بازیابی پهپاد "X-۶۱" از مجموعه پهپادهای خود معروف به "گرملینس"(Gremlins) را درحال پرواز با موفقیت به پایان رسانده است.
در حالی که جزئیات این آزمایش فاش نشده است، "دارپا" گفته است که این مأموریت ماه گذشته در یک میدان آزمایشی در یوتا انجام شده است.
داینتیکس ایکس -۶۱ گرملینس یک پهپاد آزمایشی آمریکایی است که توسط شرکت داینتیکس ساخته شده است.
هدف این است که هواپیماهای بدون سرنشین "گرملینس" بتوانند مستقیماً از هواپیماهای باری نیروی هوایی ایالات متحده پرتاب شوند، بازیابی شوند، باردیگر مسلح شوند و باردیگر بکار گرفته شوند. مسلح کردن مجدد این پهپادها شامل امکان افزودن محموله های جدید به پهپادهای بازیابی شده همچون پهپادهای کوچک تر یا مهمات، پیش از بکارگیری آنها در مأموریت های جدید است.
پهپاد "گرملینس" یک هواپیمای بدون سرنشین نیمه خودران(UAV) است که برای حمل طیف گسترده ای از محموله ها همچون موارد مورد استفاده در جنگ الکترونیک که از راه دور کنترل می شود، طراحی شده است. این پهپادها که از یک هواپیمای مادر پرتاب می شوند، مانند هواپیمای باری اصلاح شده "هرکول C-۱۳۰" ساخته شده اند تا به صورت گروهی عمل کنند و راه کم هزینه ای را برای درگیری با دشمنان در عین نزدیک شدن به خطوط دشمن عرضه کنند. بنابراین، بازیابی این پهپادها در هوا حیاتی می باشد.
این پهپادها اوایل سالجاری توسط "دارپا" آزمایش شدند، اما مرحله بازیابی این پهپادها با موفیت انجام نشد و با استفاده از چتر نجات روی زمین فرود آمدند. با این وجود، روند بازیابی این دفعه کاملاً موفق بوده است.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی "دارپا"، در جریان چهارمین پرواز آزمایشی این پهپادها، دو پهپاد "گرملینس" به صورت مستقل به پرواز درآمدند و ساختارهای مختلف پروازی و خصوصیت های ایمنی آنها آزمایش شد. "دارپا" در طول پرواز، داده هایی را در مورد عملکرد آنها، فعل و انفعالات آیرودینامیکی و دینامیکی برای بازیابی در هوا جمع آوری کرد و بعد از آن یکی از پهپادها با موفقیت بازیابی شد.
سرهنگ دوم "پل کالهون" از دفتر فناوری تاکتیکی "دارپا" و مدیر برنامه "گرملینس" اظهار داشت: این پیشرفت در نتیجه سال ها سختکوشی به دست آمد و امکان بازیابی ایمن و قابل اعتماد در هوا را ممکن ساخت. چنین قابلیتی احتمالاً برای عملیات های هوایی در آینده حیاتی خواهد بود.
بازیابی ایمن و موثر پهپادها به صورت قابل ملاحظه ای بُرد و استفاده بالقوه از پهپادها را زیاد می کند. تیم "دارپا" بعد از بازیابی توانست این پهپاد را برای یک مأموریت متفاوت در کمتر از ۲۴ ساعت احیا کند. تابحال امکان انجام چنین کاری وجود نداشت و پهپادها بعد از انجام مأموریت خود در صورت اتمام سوخت با استفاده از چتر نجات به سلامت به زمین بازمی گشتند.
"دارپا" تحت نظر وزارت دفاع آمریکا با در نظر گرفتن تاکتیک های جنگی آینده، بر روی هواپیماهای بدون سرنشین و انبوه پهپادها متمرکز شده است تا کارایی آنها را به حداکثر برساند و هزینه ها را به حداقل برساند.
"دارپا" می خواهد در آینده این پهپادها را در حین پرواز بازیابی کند و کاربرد این گزینه های جنگی کم هزینه را بیشتر از پیش افزایش دهد.
البته پهپاد دوم در جریان این آزمایش از بین رفت که علل آن منتشر نشده است.
طبق گزارش های قبلی، شرکت "داینتیکس"(Dynetics) که قرارداد فاز ۳ را برای ساخت این پهپادها منعقد کرده بود، پنج نمونه اولیه از این پهپادها ساخته است که یکی از آنها در نخستین پرواز آزمایشی بعد از باز نشدن چتر نجات از بین رفت و حالا با از بین رفتن یک پهپاد دیگر در این پرواز آزمایشی اخیر، "دارپا" حالا ۳ پهپاد "گرملینس" در اختیار دارد.



1400/08/19
12:28:31
0.0 / 5
153
تگهای خبر: آزمایش , بازی , تحقیقات , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
بیست و یکم