خطر نفوذ نانومواد به كار رفته در محصولات مراقبت پوست به سد خونی مغز!

یک گروه بین المللی از پژوهشگران در بررسی جدیدی دریافته اند که بعضی از نانومواد به کار رفته در محصولات مراقبت پوست می توانند به سد خونی مغز نفوذ کنند و نتایج منفی به همراه داشته باشند.

به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه بیرمنگام، یک پژوهش جدید نشان داده است که نانومواد موجود در محصولات مراقبت سلامتی برپایه شکل خود می توانند با جریان خون از سد خونی مغز عبور کنند و آثار عصبی بالقوه ای را ایجاد کنند که می توانند مثبت یا منفی باشند.
دانشمندان دریافتند که نانومواد مبتنی بر فلزاتی مانند اکسید روی و نقره می توانند از یک مدل درون کشتگاهی سد خونی مغز عبور کنند و بر سلامتی سلول های آستروسیت که واکنش های عصبی را کنترل می کنند، تأثیر بگذارند.
پژوهشگران باور دارند که کشف آنها، به طراحی نانومواد ایمن کمک می نماید و هنگام درمان بیماری مغزی می تواند راه های جدیدی را برای هدف قرار دادن مکان های که دستیابی به آنها دشوار است، عرضه نماید.
یک گروه بین المللی از پژوهشگران دریافته اند که خصوصیت های فیزیوشیمیایی نانومواد فلزی، بر نحوه کارآیی آنها در نفوذ کردن به مدل درون کشتگاهی سد خونی مغز و سطح بالقوه سمی بودن آنها تأثیر می گذارد.
تراکم بالاتر شکل های ویژه ای از نانومواد نقره و اکسید روی امکان دارد رشد سلول را مختل کنند و نفوذپذیری سد خونی مغز را بالا برند. این مورد می تواند دسترسی ساده تر مغز به این ترکیبات را به همراه داشته باشد.
سد خونی مغز با محدود کردن عبور مواد شیمیایی متعدد و مولکول های بیگانه از رگ های خونی و ورود آنها به مغز، نقش مهمی را در سلامت مغز بر عهده دارد. وجود نقص در یکپارچگی سد خونی مغز، سلامتی سیستم عصبی مرکزی را به خطر می اندازد و نفوذپذیری نسبت به مواد بیگانه را زیاد می کند. این مورد نهایتا می تواند صدمه رسیدن به مغز را به همراه داشته باشد.
"ایسلت لینچ"(Iseult Lynch)، استاد "دانشگاه بیرمنگام"(University of Birmingham) انگلستان و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما دریافتیم که نانومواد اکسید روی و نقره که به طور گسترده در محصولات روزانه مراقبت بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند، به شکل ذرات و یون های محلول، از مدل درون کشتگاهی سد خونی مغز عبور می کنند.
تنوع در شکل، اندازه و ترکیب شیمیایی می تواند به صورت قابل ملاحظه ای بر نفوذ نانومواد در مدل درون کشتگاهی سد خونی مغز تأثیر بگذارد.
پژوهش های اخیر نشان داده اند که نانوموادی مانند اکسید روی می توانند در مدل درون کشتگاهی سد خونی مغز انباشته شوند و بر فعالیت عصبی و سلامتی مغز اثر بگذارند. استفاده از نانومواد به صورت استنشاقی، خوراکی و از راه پوست می تواند آنها را به جریان خون برساند و بخش کوچکی از این مواد هم می توانند از سد خونی مغز عبور کنند. این موضوع، بر سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد.
پژوهشگران، لیستی از نانومواد فلزی را در ترکیبات، اندازه ها و شکل های متعدد تهیه کردند و توانایی آنها را در نفوذ به سد خونی مغز مورد ارزیابی قرار دادند.
"ژیلینگ گوا"(Zhiling Guo)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: درک رفتار این مواد بعد از عبور از سد خونی مغز، برای ارزیابی اثرات عصبی ناشی از ورود ناخواسته آنها به مغز، حیاتی می باشد. ظرفیت مسمومیت عصبی در بعضی از مواد، بیشتر از سایر مواد است چونکه روش های متفاوت شکل گیری، امکان حرکت و انتقال را برای آنها فراهم می آورد.
در آزمایش های صورت گرفته، اکسید روی با بیشترین سهولت از روی سد خونی مغز لیز خورد. پژوهشگران دریافتند که نانومواد کروی نقره به تدریج به ترکیبات گوگرد-نقره تبدیل می شوند و مسیرهای ساده تری برای ورود ایجاد می کنند.
از اکسید روی بعنوان محافظ پوست و ضد آفتاب استفاده می شود. این ماده می تواند پرتو ماوراءبنفش را پراکنده کند تا آفتاب سوختگی و پیری زودرس پوست را کم کند یا از آن پیشگیری کند. نقره هم در محصولات مراقبت پوست مانند کرم های ضد پیری استفاده می شود.
این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.

1400/04/15